In een bizarre wending, heeft Aprilia op de Intermot in Keulen de nieuwe Aprilia RSV4RR en RSV4RF onthuld. Dat is an sich niet vreemd, maar wat wel vreemd is is dat de Tuono V4 1100 semi-actieve Öhlins-vering krijgt, terwijl de RSV4 het met regulier veringsmateriaal moet doen.
Directe concurrenten als de Yamaha YZF-R1M, de Ducati Panigale V4S, Honda’s Fireblade SP-modellen en de Kawasaki ZX10R SE kregen stuk voor stuk dynamische vering de afgelopen tijd, maar Aprilia updatet nu hun superbike met niet veel meer dan nieuwe kleuren.
Even ging het gerucht dat men in Noale eenzelfde weg in zou slaan als Ducati met de Panigale V4 gedaan heeft, door een straatlegale uitvoering met een 1100cc V4 – ze hebben immers als het Tuono V4 1100-blok liggen, dus kat in het bakkie, toch? – uit zou brengen om een speciaal homologatiemodel met 1000 te gaan voeren. Vooralsnog lijkt die voorspelling niet uit te komen, maar de EICMA moet nog komen.
Wat de 2019 RSV4 – in zowel de RR- als de RF-uitvoering – betreft, is het blok inwendig verbeterd, maar komt het de absolute prestaties niet ten goede, maar dan praten we enkel over specificaties zoals maximale vermogencijfers bij toerental zus – hoe dat in de praktijk uitpakt, kan een heel anders zijn. Afijn, nog altijd legt de RSV4 een bepaald niet onaardige 115 Nm koppel en 201 pk aan de dag.
De nieuwe kleuren hebben zoals het een beetje Italiaans fabrikant betaamt klinkende namen als Rivazza (grijs) en Arrabbiata (zwart) – beide refereren trouwens naar beroemde – of misschien eerder beruchte – bochten op de even zo beroemde circuits van Imola en Mugello. De RF-uitvoering krijgt een variatie op de al bekende rood-zwarte Superpole-kleuren.
Foto: Aprilia