Wel of geen motorfietskeuring, in welke vorm dan ook. Het gaat er al heel lang over en het zal er ook nog heel lang over gaan. In Nederland, maar zeker ook in België waar ze al een stap verder zijn en er sinds begin dit jaar een verplichte technische controle is bij verkoop van tweedehandsmotoren (of na een ongeval). Volgens mobiliteitsfederatie Traxio daalde de verkoop met 12,9 procent ten opzichte van een jaar eerder om zo uit te komen op 3.492 stuks. De oorzaak daarvan moeten we niet ver zoeken en is een direct gevolg van de nieuwe motorkeuring.
Fotografie: Peter van der Sanden
Een daling was al verwacht nadat eind 2022 er ‘ineens’ heel veel gebeurde rondom de verkoop van tweedehandsmotoren. Zo steeg het aantal inschrijvingen in november 2022 al met 29,7 procent. Indrukwekkend, ware het niet dat dat cijfer in december 2022 nog opliep tot maar liefst 117,7 procent. Goed voor een waanzinnige 7.235 stuks in de laatste maand voor de jaarwisseling. Maar zelfs met deze cijfers in het achterhoofd is de impact van de motorkeuring groot, zo blijkt nu.
Dit gaat de verplichte motor-APK in België kosten
En het effect wordt volgens Traxio in de komende maanden alleen maar groter. De bijbehorende prognose is zelfs dat er meer tweedehandse motoren in de buurlanden – waaronder Nederland – zullen terechtkomen, om zo een technische keuring bij verkoop te omzeilen. Het aanbod tweedehandsmotoren kan bij ons dus zomaar veel groter gaan worden en dat kun je vanuit ons perspectief wél zien als een voordeel. Alleen gaat het over de rug van onze Belgische motorcollega’s en dat geeft toch een heel onprettig gevoel.
Dat de invoering van de motorkeuring zeer rommelig verloopt, helpt uiteraard niet. Zo was er eind 2022 nog totale onduidelijkheid over de keuringsstations en later werd op de site van de keuringsstations over andere locaties voor keuring gesproken dan bij de overheid zelfs. En dan hebben we het alleen nog maar over Vlaanderen.
Hoewel diverse Vlaamse motorsites over dit probleem geschreven hebben, ook onze collega’s van motornieuws.be, ontkent het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid de onduidelijkheid. ‘De locaties werden duidelijk gecommuniceerd. Het gaat over 15 stations vanaf 1 januari 2023. Dit aantal wordt gradueel verder uitgebreid naar 27 stations in totaal. Het is de bedoeling om op 1 maart 2023 operationeel te zijn in al deze stations.’ Voor de goede orde, dat is dus twee maanden na de invoering van de motorkeuring.
Ook het handboek voor keurders rammelt werkelijk aan alle kanten, ondanks dat het maar liefst 104 bladzijden telt. Zo wordt er onder andere gewag gemaakt van emissies die terecht komen in de passagierscabine en van controle van de stuurbekrachtiging, controle op een schuifdeur die kan opengaan, controle van de achterbumpers en zelfs de veiligheidsgordels en hoofdsteunen moeten nagelopen worden. Prutswerk dus, heel kort samengevat maar ze zitten er maar mooi mee daar in België…
In een reactie hierop laat het Departement Mobiliteit & Openbare Werken ons het volgende weten: ‘Dit handboek is niet alleen voor motorfietsen is, maar ook voor driewielers, vierwielers en brommobielen (allen voertuigcategorie L). Deze voertuigen moeten in sommige gevallen wel degelijk in het bezit zijn van veiligheidsgordels, achterbumpers en dergelijke. Daarnaast hebben veel van deze voertuigen ook een passagierscompartiment. Idem voor schuifdeuren en achterbumpers.’ Dit zorgt in ieder geval voor iets meer duidelijkheid, maar was het dan niet veel beter en slimmer om voor zo’n belangrijke keuring per voertuigcategorie een handboek te maken? Het oogt nu wat kolderiek en dat kan nooit de bedoeling zijn van deze keuring.
De daling heeft zich trouwens vooral voorgedaan bij de zwaardere motoren (vanaf +500cc). In de kleinste klassen was er zelfs een toename al komt dat vooral door de speciale A1-rijbewijsregels voor mensen met een rijbewijs B. Bij de Top10-merken zijn er voorlopig niets dan verliezers op de tweedehandsmarkt, enkel Piaggio weet de schade te beperken (-6,9%) terwijl Kawasaki de hardste klappen krijgt (-33%). Marktleider Honda komt nog relatief goed weg (-11,1%) dank zij goede cijfers in de kleinste klasse. Harley-Davidson en Ducati weten de schade ook te beperken.