woensdag 12 maart 2025

Innovatie door WMC en Pininfarina: hybride motorfiets

White Motorcycle Concepts (WMC) trok in 2021 aandacht met de WMC250EV, een elektrische motorfiets ontworpen voor snelheidsrecords. Het opvallendste kenmerk is een groot, cilindrisch luchtkanaal dat door de motorfiets loopt en volgens de fabrikant de luchtweerstand tot wel 70% zou verlagen ten opzichte van traditionele motoren. Deze technologie werd later toegepast in de WMC300FR, een driewielige hybride variant gebaseerd op de Yamaha Tricity, die onder andere door de politie in Northamptonshire werd ingezet.

Bovendien heeft WMC samengewerkt met Zero Motorcycles om op basis van de SR/S een uniek conceptvoertuig te ontwikkelen dat gebruikmaakt van dezelfde aerodynamische technologie. Nu zet het bedrijf een volgende stap door samen te werken met Pininfarina aan een ontwerp voor een toekomstige hybride straatmotor.

Pininfarina brengt ontwerp- en windtunnelervaring in

Pininfarina staat bekend om zijn iconische autodesigns en werkt sinds 1951 samen met Ferrari. Sinds 1972 heeft het bedrijf een eigen windtunnel, die niet alleen wordt gebruikt voor aerodynamische analyses van voertuigen, maar ook voor het verbeteren van het thermisch comfort voor rijders. Deze ervaring is nu van waarde in de samenwerking met WMC.

De eerste resultaten van deze samenwerking werden op 6 maart gepresenteerd ter gelegenheid van het 95-jarig jubileum van Pininfarina. Robert White, oprichter en CEO van White Motorcycle Concepts, toonde niet alleen het nieuwe concept, maar ook eerdere ontwikkelingen van het bedrijf, waaronder de WMC250EV, de WMC300E+ als driewielig hulpverleningsvoertuig en de samen met Zero Motorcycles ontwikkelde WMCSRS.

Yamaha introduceert Series Parallel HEV, een hybride voor motoren

Hybride aandrijving met geforceerd luchtinlaatsysteem

Het nieuwe concept van WMC en Pininfarina is gebaseerd op een kleine, turbocharged verbrandingsmotor gecombineerd met een hybride systeem. Zoals bij eerdere ontwerpen van WMC wordt lucht via een centraal kanaal geleid, dat begint onder het stuur en weer naar buiten komt onder het zadel van de rijder. Dit ontwerp moet de luchtweerstand verlagen en de brandstofefficiëntie verhogen.

Naast een technische functie heeft het luchtkanaal ook een esthetische rol in de motorfiets. Robert White benadrukt het belang van deze combinatie: ‘Het was een genoegen om met Pininfarina aan deze eerste conceptontwerpen te werken. Ik ben bijzonder trots op hoe we het luchtkanaal zowel structureel als stijlkenmerk in een gestroomlijnd en naakt concept hebben kunnen integreren.’

Een blik in de toekomst

Hoewel de huidige ontwerpen nog conceptstudies zijn, zou de technologie van White Motorcycle Concepts een nieuwe aanpak voor efficiëntere motoren kunnen bieden. In de context van hybride en elektrische mobiliteit wordt aerodynamische optimalisatie steeds belangrijker.

Of en wanneer een dergelijke motor beschikbaar komt, is nog onzeker. De samenwerking tussen WMC en Pininfarina laat echter zien dat innovatieve ideeën in de motorbouw nieuwe mogelijkheden kunnen creëren, zowel op technologisch als esthetisch vlak.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen