Als het om veiligheid op de weg gaat, zijn onze oren gespitst is. En de veiligheid van een motorrijder wordt een stuk gemakkelijker wanneer bedrijven als Indian Motorcycles besluiten om veiligheid toe te voegen aan de lijst van opties en gadgets.
Volgens het octrooi heeft Indian Motorcycles een radarsysteem ontwikkeld dat het ‘veilig motorrijden’ vergroot. Het gaat verder dan de adaptieve cruise control en botsingswaarschuwings- en -beperkingssystemen die momenteel op BMW, Ducati en KTM-modellen worden geïnstalleerd.
Het radarsysteem zal naar verluidt beschikken over drie radars, zes camera’s en haptische – vibratie – feedback.
De radar zal niet alleen kunnen vaststellen wanneer zich een voertuig in de veilige zone van de motorrijder bevindt, maar zal blijkbaar ook kunnen bepalen wat voor soort voertuig het is, waardoor de computer van de motorfiets een voordeel heeft bij zaken als plotseling remmen, het meten van de afstand en het koppelpotentieel van het inkomende voertuig, enz.
In wezen zal het systeem fungeren als een waakhond voor de rijder; het zal de inkomende potentiële bedreigingen identificeren, de afstand tussen de twee voertuigen meten en de veiligheid van de rijder inschatten op basis van feedback van de camera’s en radars. En de volledig nieuwe haptische feedback die in het zadel is ondergebracht, stuurt de berijder een trilling in geval van een dreigende dreiging, vergelijkbaar met de alarmsystemen die bestuurder van meer geavanceerde auto’s tegenwoordig hebben.
Of Indian Motorcycles van plan is om een veiligheidsharnas of een soort airbag in te bouwen, valt nog te bezien. Maar het is geruststellend dat motorfietsen nu worden uitgerust met dezelfde feedback als auto’s.
Moge de veiligheid op de weg voor zowel auto’s als motoren verder worden verbeterd, en blijf veilig onderweg.