Gaaf dat er een F900XR en F900R komen. Oh wow ook nog een nieuwe S1000XR, cool. Maar eigenlijk hadden we begin deze maand op de beursvloer in Milaan wel iets anders van BMW verwacht. Die R18 bijvoorbeeld, waar de Duitsers ons al zo lang mee plagen.
Het enige dat we zagen was een tweede fabrieksconcept. Daarvoor is toepasselijke naam Concept R18/2 bedacht, waar een zeer creatieve Duitser voor betaald is. Goed, dat hij eraan komt staat buiten kijf. Maar wanneer is nog even de vraag. Vandaag kregen we wel alvast wat meer informatie over de ‘Big Boxer’. Zit je klaar? Hier komen de specificaties van het BMW R18 motorblok!
R18 specificaties
De R18 zal de grootste capaciteit tweecilinder boxer worden die de wereld ooit heeft gezien. De motor is volledig vanaf de grond af opgebouwd. Daarbij is goed in het achterhoofd gehouden dat hij ervan buitenaf klassiek uit moet zien maar van binnen een technisch hoogstandje moet zijn. Daarom is de R18 opgebouwd als de allereerste boxermotor van BMW, met de motor en transmissie in gescheiden behuizingen. Wel is het een lucht/oliegekoelde blok, in tegenstelling tot de oude luchtgekoelde boxers.
De boring is 107,1 mm en de slag 100 mm. Daarmee hebben de twee cilinders samen een totaalvolume van 1.802 cc hebben. De compressie is 9,6:1 waarmee het piekvermogen op 91 pk (67 kW) en het maximale koppel op 158 uitkomt. Piekvermogen bereik je bij 4.750 toeren per minuut, het maximumkoppel al bij 3.000 toeren. Overigens is er van dat koppel al 150 Nm beschikbaar bij slechts 2.000 tpm. De rode lijn ligt bij 5.750 toeren.
Door dat er enorme krachten op de kurkas komen te staan is er gekozen om met gehard staal te werken. De twee zuigers zijn gemaakt van gegoten aluminium en zijn voorzien van een NiCaSil-coating op het vlamfront. Hadden we al gezegd dat het – zoals het hoort, volgens puristen – een kopklepmotor is? Wel modern zijn de vier kleppen per cilinder en dubbele ontsteking.
Verder zien we in de transmissie een enkele droge koppelingsplaat. Daarop is wel een anti-hopsysteem op aangesloten om een slepend achterwiel bij hard terugschakelen te voorkomen. De R18 maakt gebruik van een wetsump zesbak waar optioneel ook een achteruitversnelling ingezet kan worden. Ook gaaf is de cardanas die – net als vroeger – open is als een schroefas. Over retro of heritage gesproken zeg! Zoals verplicht vanaf 2020 voldoet de big boxer BMW R18 motorblok aan de Euro-5 normeringen wat betreft emissie. Daarom is er een driedelige katalysator in de uitlaat gebouwd.
Het zal nu niet lang meer duren voor we de definitieve productie BMW R18 zullen gaan zien. Zodra hij gepresenteerd wordt, zie je hem natuurlijk hier.