dinsdag 11 februari 2025

Ichiban, ontsnapping en vrijheid uit Oekraïne

In de vruchtbare grond van de verbeelding van industriële ontwerpers, waar alles mogelijk lijkt, is Ichiban verschenen: een concept van een elektrische motor die veel meer vertelt dan op het eerste gezicht lijkt. Dit idee komt van Ivan Zhurba, een ontwerper uit Kyiv, en het doet ons extra plezier om Oekraïne te associëren met een project dat naar de toekomst kijkt. Deze virtuele motor lijkt te willen communiceren tussen verschillende tijdperken en ons niet alleen te vertellen wat komen gaat.

Ichiban, iets wat in het Japans zoiets betekent als ‘eerste’ of ‘beste’, weerspiegelt de ambitie van dit project: een vooruitblik op wat mobiliteit op twee wielen in de komende decennia zou kunnen zijn. De rechte en polygonale lijnen zijn esthetisch geïnspireerd door het eind van de jaren zeventig, een tijdperk waarin brutalistisch design het collectieve onbewuste domineerde. Tegelijkertijd verzachten die lijnen en maken ze het geheel aangenamer en moderner.

Designer Ivan Zhurba voor zijn conceptmotoren.

Technisch gezien wil deze Ichiban niet alleen een stijlvoorbeeld zijn; de specificaties, hoewel virtueel, maken haar ook geloofwaardig op de huidige markt: een elektrische motor van 45 kilowatt en een actieradius van 250 kilometer. Dat is iets om te vieren! Sterker nog, de ontwerper heeft een modus voorzien genaamd ‘Godzilla Mode’, die de rijder een plotselinge en krachtige versnelling van tien seconden biedt, vergelijkbaar met de ‘boost modes’ van andere elektrische modellen. Tijdens deze versnelling moet je je echter goed vasthouden, want de vorm van het zadel biedt niet veel houvast. Ook het comfort lijkt, eerlijk gezegd, wat verwaarloosd in deze stijluitvoering.

Maar het doel van dit project is heel anders. Meer dan een technische propositie of een demonstratie van de capaciteiten van de Oekraïense ontwerper, willen we het zien als een filosofische reflectie over vrijheid in het digitale tijdperk. De maker beschrijft het als ‘een ontsnapping, een bevrijdende vrijheid in een overmatig verbonden wereld’. Dit is een fascinerende paradox, gezien het feit dat diezelfde verbonden technologie het mogelijk heeft gemaakt om dit voertuig te bedenken en te ontwerpen, dat een zeer technologische uitstraling heeft.

Het meest significante aspect van Ichiban is niet de potentiële commerciële realisatie, maar de capaciteit om de collectieve verbeelding te prikkelen. Het vertegenwoordigt een uitnodiging om na te denken over hoe mobiliteit zal evolueren en hoe we nostalgie en innovatie, traditie en toekomst kunnen verzoenen. Kortom, hoewel de kans dat deze motor werkelijkheid wordt zoals we die vandaag zien praktisch nihil is, heeft het al zijn waarde bewezen: het provoceert, stimuleert en laat ons dromen. Precies datgene wat een designconcept moet doen en wat grote merken de laatste jaren nauwelijks nog doen, met uitzondering van enkele zeldzame gevallen.

We weten niet hoe jij erover denkt, maar wij genieten er nog steeds van om te dromen over de vormen van een studiemotor die vooruitloopt op wat we in de toekomst misschien zullen zien of die we misschien nooit zullen zien. Want intussen heeft het ons in staat gesteld om een denkwijze op gang te brengen, te fantaseren, te verbeelden, en uit een vonk kunnen veel verschillende vuren ontstaan.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen