Klonk als de ultieme ‘match made in heaven’; MV Agusta en Mercedes’ sportdivisie AMG tezamen. Beide bedienen een publiek met goed gevulde portemonnees en een liefde voor stijlvolle dingen die hard gaan. Zo had je klanten van beide merken los van elkaar ook kunnen omschrijven.
Alleen nu lijken er toch scheurtjes te zijn ontstaan in de innige samenwerking tussen de Duitsers en de Italianen. AMG schijnt namelijk op een meerderheidsbelang gezind te hebben, wat in Varese verre van goed viel. Met name de Castiglioni-familie lijkt een dergelijke stap te blokkeren.
De zonen van Giovanni Castiglioni, oprichter van Cagiva, namen in 1991 MV Agusta over en sindsdien is MV echt het kindje van de Castiglioni-familie geworden. Eerder deed Claudio Castiglioni het merk wellicht te gemakkelijk van de hand aan Harley-Davidson, maar inmiddels laat de familie het merk niet meer los.
Maar er moeten wel vraagtekens gezet worden bij het feit dat de familie enerzijds lijkt te weigeren met een minderheidsbelang verder te willen gaan, terwijl ze anderzijds vor 40 miljoen euro aan leningen zouden hebben, waarvan naar verluid een lening van 15 miljoen van AMG. Niets mis met leningen wanneer alles goed gaat en terugbetalen een kwestie van tijd lijkt, maar wanneer het Britse Superbike anonieme telefoontjes pleegde bij een aantal dealers, kreeg men te horen dat de productie inmiddels op een vrij laag pitje draait in de fabriek aan Lago Varese.
Kort om, MV Agusta heeft nu de keuzen haar hachie te redden, maar familie-eer lijkt een enorm struikelblok te worden. Wordt uiteraard vervolgd.
—
UPDATE 22-3-2016 (16.00 uur)
MV Agusta gaat financiële hervormingen doorvoeren om de ‘organische’ groei voor te zetten die het bedrijf de afgelopen jaren doormaakte, maakten ze zojuist bekend via onderstaand persbericht.
Over de relatie tussen AMG en de Italiaanse motorfietsfabrikant wordt geen woord gesproken. Het lijkt er dan ook op dat MV met het persbericht vooral wil geruststellen, en doet dat met wat van het meest wollige taalgebruik dat ze konden verzinnen. Om de hete brij heen draaien, noemen ze dat dan.
Overigens viel de scherpe kijker al op dat bij de laatste races plots nergens meer het AMG logo te bekennen was op de MV Agusta F4 RC van Leon Camier. Dus ook daar zit een hint in dat MV en AMG waarschijnlijk bezig zijn met een echtscheiding, te beginnen met dit persbericht waarin ze in 379 woorden ‘geen paniek!’ willen zeggen.
En ook nu weer… wordt gegarandeerd vervolgd.
—