Husqvarna kondigde onlangs aan dat de Vitpilen 401 en Svartpilen 401 binnenkort uit te rusten zijn met een Rekluse-koppeling. Het koppelingssysteem van Rekluse maakt de wegrijden zonder koppeling mogelijk, wat met het stadse karakter van de 401’tjes een mooie uitkomst kan zijn, maar hoe zit dat nou, zo’n Rekluse-koppeling?
MV Agusta wierp het Rekluse-principe onlangs voor het voetlicht met de MV Agusta Turismo Veloce SCS, die affabriek uitgerust wordt met een Rekluse-koppelingssysteem. Dat maakt het mogelijk zonder koppelingshendel van start te gaan. Ook staat het je toe geheel tot stilstand te komen, waarbij de Rekluse-koppeling vanzelf ontkoppelt en voorkomt dat de motor afslaat. Geef je vervolgens weer gas, dan zorgen de centrifugaalkrachten van de koppeling ervoor dat – middels een wigsysteem – de koppeling naar buiten schuift en aangrijpt.
Een centrifugaalkoppeling is de norm bij scooters, maar met het Rekluse-systeem ben je er niet volledig op aangewezen. Je kunt namelijk nog altijd schakelen, met of zonder de koppelingshendel, maar het staat met wegrijden wel toe dat je zonder die hendel links op het stuur bij het stoplicht vandaan komt. Heb je het schakelen zonder koppeling onder de knie hebt, kun je volledig zonder de koppelingshendel.
Een conventioneel koppelingspakket (L) en de Rekluse-koppeling (R). Beide passen in de standaard koppelingskorf.
Dat Husqvarna de Rekluse-koppeling voor de Vitpilen en Svartpilen 401 promote, is eigenlijk heel logisch. Het zijn namelijk compacte en stadsgerichte machines – ‘urban’ zou je kunnen zeggen – en dan is het systeem perfect, aangezien je niet aangewezen bent op constant de koppeling intrekken, inhouden of de motor in neutraal zetten voor het stoplicht, terwijl je op een dijkweggetje wel gewoon kunt schakelen zoals je gewend bent.
Deze week rijdt testredacteur Jaap van der Sar naar de introductie van de Svartpilen 701, of Husqvarna daarvoor met een optionele Rekluse-koppeling komt, hoor je vast nog!
Foto’s: Rekluse/Husqvarna/Motor.nl