Waar wij allemaal rekenden op een Husqvarna 701 Vitpilen Aero in productievorm, kregen we de Norden 901. Geen productiemodel, maar wel een verdraaid bijzondere ontwerpstudie op basis van het nieuwe 890cc LC8c-blok.
Dit is een avonturen-machine zoals we nog niet eerder zagen. Behalve de looks, is vooral de insteek en timing heel bijzonder. Dat KTM – moederbedrijf van Husqvarna – op enig moment met een nieuwe middenklasse-allroad komt, nu ze de 790 Duke een grotere broer hebben gegeven, staat buiten kijf. Dat die 890-tweecilinder nu eerst getoond wordt in een allroad van dochterfirma Husqvarna is zacht gezegd opvallend.
Al heeft de Norden 901 Concept geen bijzondere zakelijke constructies nodig om opvallend te zijn. Kijk maar eens goed; dit ding meen het. De ver naar beneden doorlopende brandstoftanks verraden dat de basis terug te leiden is naar de KTM 790 Adventure R. Logisch, aangezien die nieuwe 890cc tweepitter in de 890 Duke R een doorontwikkeling is van de 790 LC8c-krachtbron. Die zal zonder veel poespas prima in een Adventure R-rijwielgedeelte gehangen kunnen worden.
De klassieke Le Dakar-vibe is niet te miskennen.
Alleen is Husqvarna het merk van de eigenwijze vooruitstrevendheid, als we de van oorsprong Zweedse firma erop moeten geloven. Zodoende loopt het uiterlijk van de Norden 901 feilloos in de pas wat die ethos betreft. Het lijnenspel is alles behalve conventioneel, terwijl het tegelijkertijd moderne aspecten verweeft met historisch verantwoorde elementen.
Zo is de koplamp geen agressief exemplaar en scherp gelijnd. In plaats daarvan is het een ronde eenheid met leds voor de lichtopbrengst. Het bodywork is verder veel minder hoekig dan allroads anno nu veelal zijn – je zou het haast als organisch omschrijven. Door de bank genomen trekken de lijnen je linea recta richting Noord-Afrika in de jaren tachtig; de klassieke Le Dakar-vibe is niet te miskennen.
Deels komt die eighties-stijl ook door de remschijf-kappen, die toentertijd helemaal in waren. Het zit hem in de details. Over details gesproken; zet die geweldig dikke upside-down telescoopvork – uiteraard van de firma WP – maar uit het hoofd. Dat is puur concept-materiaal, zij het wel heel lekker concept-materiaal.
Hoe immens gaaf de Husqvarna 901 Norden Concept ook is, is het nog altijd dat; een concept. Het is een interessepeiling, zoals de Vitpilen en Svartpilen dat ook ooit waren. Die beide kregen we, in zowel een 401- alsmede een 701-incarnatie. De 701 Vitpilen Aero, daarentegen; daar wachten we nog altijd op. Online dook al eens een Vitpilen-achtige Super Duke R op, om er vervolgens niets meer van te vernemen.
Wie weet durft Husqvarna het aan…
We zeggen daarmee niet dat deze Norden 901 Concept nooit het productiestadium halen zal, maar we willen wel het enthousiasme matigen. Let wel; wij zitten ook gezamenlijk in puur ontzag naar de foto’s te gapen. Of dat iets uitmaakt, is de vraag.
Enige wat voor nu even uitmaakt is dat we kunnen zeggen ‘Gelukkig hebben we de foto’s nog’. Wie weet durft Husqvarna het aan, wie weet moeten we daarvoor eerst een KTM 890 Adventure krijgen. Als dat noodzakelijk is, doen we het daarmee.
Dit zijn het soort ontwerp-studies waar je geduld voor opbrengt. Gelukkig wordt dat engelengeduld aanboren een stuk makkelijker, aangezien Husqvarna met bovengenoemde Vitpilen- en Svartpilen-productiemachines bijna eng dichtbij de originele ontwerpstudies wist te blijven. Dat belooft wel iets voor een eventuele productie-Husqvarna 901 Norden.
Wordt vervolgd. Geheid!
Foto’s: Husqvarna