Er wordt uitgekeken naar de nieuwe Honda XL750 Transalp, die waarschijnlijk op de EICMA in november zal worden onthuld. Enkele foto’s vanuit de verte geschoten, vage foto’s circuleren al een tijdje op het internet. Nu kunnen we uit de tekeningen bij een octrooiaanvraag van de Japanse fabrikant iets meer afleiden.
Het nieuws werd onthuld door de Britse site bennets.co.uk , altijd een zeer oplettende bron van informatie. De nieuwe Transalp zal veel onderdelen gemeen hebben met de zojuist op de Intermot in Keulen onthulde Hornet, met de nodige aanpassingen. Blok en chassis zijn hetzelfde, bekleed met een carrosserie die in sommige opzichten – te oordelen naar het silhouet – doet denken aan de Africa Twin. De Transalp krijgt dus dezelfde gloednieuwe 755cc-paralleltwin met 270° klep- en Unicam-timing als de Hornet. Het is onwaarschijnlijk dat er belangrijke wijzigingen zullen worden aangebracht, zodat de Transalp hetzelfde vermogen van 90,5 pk zou moeten hebben. Dat is meer dan dat van de Yamaha Ténéré 700 (72 pk) maar hetzelfde als de BMW F 850 GS.
Onthult Honda de Transalp op EICMA 2022?
Uit de octrooiaanvraag blijkt ook dat de Transalp hetzelfde diamond-frame krijgt als de Hornet, met (uiteraard) langere vorkpoten en velgen met een grotere diameter, 21″ voor en 18″ achter, waardoor banden kunnen worden gemonteerd die geschikt zijn voor offroad-gebruik. De achterbrug wordt ook langer, waardoor de wielbasis langer wordt en de achterwielophanging anders reageert. De koplamp en de demper zijn ook overgenomen van de Hornet, maar zijn verhoogd. Vermoedelijk wordt ook dezelfde elektronica gebruikt.
Aangezien de Hornet een zeer aantrekkelijke lanceerprijs heeft in vergelijking met zijn concurrenten, en veel onderdelen hetzelfde zijn, mag je verwachten dat de Transalp net zo agressief geprijsd zal zijn.