Het systeem dat wordt beschreven in de door Honda gedeponeerde octrooien combineert camera’s, radar en LIDAR. De door deze apparaten verzamelde informatie wordt verwerkt door een reeks computermodules en kan de ingreep bepalen op elementen zoals het gaspedaal, de remmen of de stuurinrichting.
Oberdan Bezzi voegt een dubbel-RR toe aan de Honda Hawk 11
De zelfrijdende motorfiets, die ingrijpt om een val of een ongeval te voorkomen, komt steeds dichterbij. Yamaha experimenteert al met een radargestuurd stuurhulpsysteem op een crossmotor die deelneemt aan het Japans kampioenschap. Ook Honda heeft onlangs enkele octrooien voor een scifi-motorfiets geregistreerd.
In 2018 presenteerde Honda al een concept met Riding Assist en Riding Assist-e. Die motorfiets was in staat zichzelf in evenwicht te houden en rechtop te blijven staan, zelfs wanneer ‘ie stilstond (nieuws en demonstratievideo hier) of stapvoets reed zonder dat iemand aan het stuur zat. De Honda kon dat door gebruik te maken van sensoren, zelfstuurinrichting, gaspedaal en een automatische rem.
Overgeleverd aan techniek
De techniek betekent niet dat de motorfiets de controle kan overnemen, maar indien nodig kan ‘ie een deel van de controle van de bestuurder overnemen om een ongeval te voorkomen. Het systeem combineert camera’s, radar en LIDAR (Light Detection And Ranging). Hierin wordt gebruik gemaakt van lasers om een virtuele 3D-kaart van de omgeving te maken. De door deze apparaten verzamelde informatie wordt verwerkt door een reeks computermodules die bepalen of ingegrepen moet worden op gas, remmen of sturen.
Het systeem is gebaseerd op een ‘magnetostrictieve’ koppelsensor die vergelijkbaar is met die van Yamaha. Een videocamera die op de bestuurder is gericht en druksensoren in het zadel stoel, handvatten en voetsteunen beoordelen de gewichtsverdeling en de houding van de bestuurder en de passagier om na te gaan welke invloed zij hebben op het rijgedrag van de motorfiets. Sensoren houden in combinatie met GPS ook de snelheid, acceleratie en remmen in de gaten.
Semi-autonoom
Op die manier is de motorfiets met zo semi-autonoom als de nieuwste high-end auto’s en biedt hij adaptieve cruise control, lane assist, automatisch wisselen van rijstrook en automatisch inhalen van langzaam rijdende voertuigen. Het systeem is complexer dan dat van auto’s omdat het rekening moet houden met het feit dat de motorfiets binnen een rijstrook van positie kan veranderen, maar autonoom rijden ligt inderdaad in het verschiet. Mochten je nekharen nu overeind gaan staan; wees gerust: niemand of niets zal het stuur uit je handen nemen. Het systeem is zo gekalibreerd dat het alleen ingrijpt als het nodig is.