Honda brengt de best verkochte motorfiets wereldwijd terug naar Europa. Al is het nog wel even wachten op de tijdloze Super Cub, de motorfiets is pas in november beschikbaar. Veel is bij oude gebleven, zo maakt het 125cc blok gebruik van een semiautomatische versnellingsbak. Toch gaat de motor ook met zijn tijd mee gezien het nieuwe frame, langere veerwegen, volledige LED-verlichting en Smart-Key.
Geschiedenis
De allereerste Super Cub C100 werd geïntroduceerd in 1958. Hij is door Soichiro Honda zelf ontworpen met een duidelijk doel voor ogen; “op een plezierige manier een belangrijk deel uitmaken in het leven”. Bijna 60 jaar later in 2017, werd de 100 miljoenste Super Cub gebouwd. Tot op heden was het laatste model van de Super Cub, de C110, beschikbaar in Japan en Zuidoost Azië, maar niet in Europa.
Beach Boys
Iedereen moet op een Super Cub kunnen opstappen en wegrijden. Plezierige en eenvoudige handling zijn altijd al herkenbare punten van de Super Cub geweest. Het inspireerde de Beach Boys tot het schrijven van het liedje ‘My little Honda’ in 1960. De 2018-variant heeft een stijver frame omdat het oorspronkelijke stalen ruggegraatframe niet uitblinkt in stijfheid.
Trommelrem
De balhoofdhoek en naloop van de nieuwe Super Cub zijn respectievelijk 25? en 82mm, met een wielbasis van 1.245mm. De telescopische voorvork heeft een 100mm veerweg, terwijl de dubbele achtervering tot 84mm inveert om schokken te absorberen (10 /19mm meer dan de C110). De 220mm remschijf voor met een enkele-zuiger remklauw verzorgt het remwerk samen met de 130mm trommelrem achter.
Motor
Het luchtgekoelde twee kleps motorblok heeft benzine-injectie. Het motorgeluid is tot een minimum beperkt door het gebruik van spiraalvormige primaire tandwielen en nauwkeurige krukaslageringen. Lagers zijn toegevoegd aan de schakeltrommel voor een verbeterde versnellingsverandering; er wordt rubber gebruikt op de schakelarm (ook om het geluid te verminderen) en dankzij een geoptimaliseerd rubber in de koppelingsdemper worden schokken tijdens het schakelen verminderd.
9,6 pk en 1:66,7
De boring x slag is op 52,4 x 57,9 gezet, met een compressieverhouding van 9,3:1. De nieuwe Super Cub heeft een topvermogen van 9,6pk (7,1kW) bij 7.500 tpm en een maximaal koppel van 10,4Nm bij 5.000 tpm. De 4-versnellingsbak is, zoals in de Super Cub traditie, aangedreven door een automatische centrifugaal koppeling. Dus zonder een koppelingshendel nodig te hebben. Het verbruik van de Super Cub C125 is afgegeven op 1 op 66,7 km in WMTC modus.