dinsdag 25 maart 2025

Honda’s eerste elektrische motorfiets maakt debuut in China

Na jaren van conceptmodellen en elektrische scooters heeft Honda eindelijk zijn eerste volwaardige elektrische motorfiets gelanceerd. De Wuyang-Honda WH8000D, die vermoedelijk als E-VO op de markt komt, is onlangs in China geïntroduceerd en markeert een belangrijke mijlpaal in Honda’s elektrificatiestrategie. In tegenstelling tot eerdere elektrische producten van Honda, die voornamelijk scooters en lichte bromfietsen waren, is de WH8000D de eerste echte motorfiets met elektrische aandrijving die het productiestadium bereikt.

Deze ontwikkeling past in Honda’s ambitieuze plannen om tegen 2030 wereldwijd dertig elektrische motorfietsmodellen te introduceren, met een jaarlijks verkoopdoel van vier miljoen eenheden. Dit vertegenwoordigt een aanzienlijke verhoging van hun oorspronkelijke verkoopdoelstelling, die 500.000 eenheden lager lag.

Honda’s Africa Twin: Innovatie met radar en camera

Technische Specificaties van de WH8000D (E-VO)

De WH8000D komt in twee versies, elk met eigen specifieke kenmerken:

Versie 1:

  • Gewicht: 143 kg
  • Topsnelheid: 110 km/u
  • Nominaal vermogen: 8 kW (continu)
  • Wielbasis: 1380 mm
  • Wielmaat: 16 inch (voor) en 14 inch (achter)

Versie 2:

  • Gewicht: 156 kg
  • Topsnelheid: 120 km/u
  • Nominaal vermogen: 8 kW (continu)
  • Wielbasis: 1380 mm
  • Wielmaat: 16 inch (voor) en 14 inch (achter)

Het gewichtsverschil tussen beide versies doet vermoeden dat het zwaardere model mogelijk is uitgerust met een extra Honda Mobile Power Pack e, Honda’s verwisselbare batterijsysteem. Hoewel de specifieke batterijcapaciteit, exacte motortype, laadtijd en actieradius nog niet officieel bekend zijn gemaakt, vormt dit mobiele batterijsysteem een belangrijk onderdeel van Honda’s elektrische strategie.

Honda’s bredere elektrificatiestrategie

De WH8000D is slechts een deel van Honda’s uitgebreide elektrificatieplannen. Het bedrijf heeft aangekondigd in 2024 een nieuw wereldwijd model te lanceren gebaseerd op het SC e: Concept, gevolgd door ‘FUN-georiënteerde’ en plug-in elektrische modellen in 2025.

Honda streeft ernaar de kosten van elektrische motorfietsen tegen 2030 met 50% te verlagen door batterijtechnologie te optimaliseren en de productie-efficiëntie te verhogen. Het bedrijf onderzoekt verschillende batterijtechnologieën, waaronder lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen voor 2025 en solid-state batterijen voor de langere termijn om de energiedichtheid te verbeteren.

Techniek: hoe serieus is de Honda V3 met elektrische turbo?

Naast technologische ontwikkelingen werkt Honda ook aan nieuwe klantbenaderingen, zoals online verkoop en speciale Experience Centers in grote steden. Connectiviteitsfuncties zoals over-the-air software-updates en infotainmentsystemen maken eveneens deel uit van deze toekomstvisie.

Hoewel er nog geen informatie beschikbaar is over prijzen of beschikbaarheid in Nederland, zou de WH8000D, gebaseerd op vergelijkbare elektrische motorfietsen op de Europese markt, waarschijnlijk in de prijsklasse van €8.000 tot €12.000 vallen, afhankelijk van de uitvoering en kenmerken.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen