woensdag 15 januari 2025

Honda’s doorbraak in solid-state batterijen

Waarom solid-state batterijen als sleuteltechnologie worden beschouwd? In vergelijking met de momenteel gebruikte lithium-ion batterijen bieden solid-state batterijen tal van voordelen. Ze zijn compacter, lichter en robuuster en je kunt ze sneller. Bovendien maken ze gebruik van materialen die gemakkelijker beschikbaar zijn en een lager brandrisico met zich meebrengen. Honda is van plan om op basis van deze technologie in de tweede helft van dit decennium een serieproductie op te starten. Solid-state batterijende bieden de volgende voordelen:

  • Vermindering van de afmetingen met 50%
  • Gewichtsbesparing van 35%
  • Kostenreductie van 25%

Op lange termijn, tot 2040, verwacht Honda de batterijen met 60% kleiner, 45% lichter en 40% goedkoper te maken. Deze vooruitgang zou ofwel aanzienlijk lichtere elektrische voertuigen of een verdubbeling van het bereik mogelijk kunnen maken.

Dit zijn de 7 niet te missen motorgadgets van 2025

De werking van solid-state batterijen

Het belangrijkste verschil met traditionele lithium-ion batterijen ligt in de elektrolyt: in plaats van een vloeibare oplossing wordt een vast materiaal gebruikt. Bij lithium-ion batterijen wordt een vloeibare elektrolyt van lithiumzouten in een organisch oplosmiddel gebruikt. Deze maakt weliswaar ionentransfer tussen de elektroden mogelijk, maar brengt ook nadelen met zich mee:

  • Brandrisico: de vloeibare elektrolyt is ontvlambaar. Bij interne kortsluitingen of oververhitting kunnen moeilijk blusbare branden ontstaan, omdat zuurstof vrijkomt.
  • Complexe beschermingsmaatregelen: om het risico te minimaliseren zijn zware beschermkappen nodig, wat extra gewicht met zich meebrengt.

Solid-state batterijen komen zonder vloeibare componenten en met een vast elektrolyt die direct contact tussen de elektroden voorkomt. Hierdoor worden de batterijen compacter, lichter en minder gevoelig voor hoge temperaturen.

Voordelen voor elektrische motorfietsen

Keiji Otsu, president en CEO van Honda R&D, legt uit: ‘In vergelijking met vloeibare elektrolyten is een vast elektrolyt chemisch stabieler. Dit maakt het mogelijk om hoog-capacitatieve materialen zoals lithium-metaal te gebruiken, die in vloeibare lithium-ion batterijen niet toepasbaar zijn.’ Daarnaast benadrukt hij dat solid-state batterijen bij hoge temperaturen – tot 80°C – stabiel blijven en een aanzienlijk lager brandrisico hebben.

Elektrische motorfietsen kunnen nog meer profiteren van deze technologie dan elektrische auto’s. Aangezien het batterijgewicht bij motorfietsen relatief hoger is ten opzichte van de totale massa van het voertuig, kunnen de gewichtsbesparingen aanzienlijke gevolgen hebben voor de handling en het bereik. Met dalende productiekosten zou Honda de markt ingrijpend kunnen veranderen en elektrische motorfietsen in een nieuwe positie tegenover traditionele verbrandingsmotor modellen kunnen brengen.

Productiefaciliteit als demonstratieproject

De fabriek in Sakura is momenteel slechts een demonstratieproject, maar de gebruikte uitrusting voldoet al aan industriële normen. Hierdoor kan de serieproductie na de testfase snel van start gaan

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen