Honda heeft een primeur geïntroduceerd: de Africa Twin met een nieuw camerasysteem. Terwijl het merk eerder terughoudend was met radartechnologie, maakt het nu een grote sprong voorwaarts met dit innovatieve systeem.
Radartechnologie is inmiddels bekend; merken zoals BMW, KTM, en Ducati hebben al systemen voor functies als adaptieve cruise control en dodehoekdetectie. Honda, als grootste motorproducent ter wereld, ontbrak hier nog in. Zelfs de Gold Wing, met een airbag, mist een Advanced Rider Assistance System (ARAS) dat gebruikelijk is in de auto-industrie.
Honda neemt afscheid van de CB1300 Super Four – Het einde van een tijdperk
Met de oprichting van Astemo, een samenwerking tussen belangrijke Japanse technologiebedrijven, waaronder Honda’s dochterondernemingen, heeft Honda de kans om voorop te blijven. Ze presenteren met trots een Africa Twin uitgerust met radar en een geavanceerd camerasysteem.

Radar en Camera: een sterke combinatie
Het is duidelijk geworden dat radar alleen niet voldoende is voor optimale prestaties; het moet aangevuld worden met een optisch systeem. Deze combinatie overbrugt de beperkingen van elk afzonderlijk systeem en biedt unieke mogelijkheden voor motorfietsen.
Radar presteert goed in verschillende lichtomstandigheden, wat een beperking van camera’s compenseert. Camera’s zijn beter in het onderscheiden van objecten, vooral bij slecht weer wanneer radar storingen kan ervaren.
Momenteel kunnen radarsystemen objecten en hun relatieve snelheden detecteren en daarop reageren. Door de uitbreiding met een optisch systeem, ondersteund door software, kan het bereik aanzienlijk vergroten, met functies zoals verkeersbordenherkenning.
Wat kunnen we verwachten?
De huidige Africa Twin met camera is voorlopig een technologische demonstratiemotor en er zijn nog geen geluiden over een commerciële versie. Maar dat kan gezien de innovatiesnelheid van Honda snel veranderen.
