De Honda XLT 750 R heeft typische stylingkenmerken van de XLV 750 uit de jaren tachtig, aangevuld met moderne technische keuzes. Geen Honda product, maar het werk van ontwerper Oberdan Bezzi
In het begin van de jaren tachtig, toen de 500cc eencilinders van Japan domineerden, was de Honda XLV 750 een van de eerste modellen die als ‘maxi enduro’ kon worden bestempeld. Het was een gespierde 750 cc V-twin, goed afgewerkt en esthetisch opvallend, maar met ‘beperkte’ off-road capaciteiten, zowel door zijn gewicht als door de cardanaandrijving. Aanvankelijk werd hij op de markt gebracht in de HRC-kleuren blauw-wit-rood, met rode vorken en wielnaven.
Oberdan Bezzi: Moto Guzzi V 100 Fast Rider Concept
Nu heeft ontwerper Oberdan Bezzi, op basis van datzelfde model, een moderne versie van die motorfiets ontworpen: de Honda XLT 750 R Concept. Een motor die, volgens Bezzi, “de verdiensten van het originele model combineert, maar met een veel uitgesprokener houding ten opzichte van off-road rijden, om zo een minder opvallend en meer ‘cool’ alternatief voor de Transalp te creëren”.
En het is precies aan de Transalp dat de XLT 750 R Concept de motor zou ontlenen: een parallelle tweecilinder van 755 cc die een maximumvermogen van 92 pk en een maximumkoppel van 75 Nm kan leveren. Qua styling neemt de XLT 750 R de stijlkenmerken over van zijn voorvader uit de jaren 80, aangevuld met “moderne technische keuzes met hoogwaardige componenten, een laag gewicht gezien het type, en bijgevolg een hoog niveau van prestaties en plezier”.
Zoals gezegd is de XLT 750 R geen officieel Honda-project, maar de visie van ontwerper Oberdan Bezzi.