In een steeds meer verbonden wereld zijn de radars die in onze auto’s en motoren zijn geïntegreerd een waardevolle veiligheidsfunctie geworden. Honda streeft ernaar deze mogelijkheden verder te verbeteren.
Steeds meer auto’s en zelfs motoren zijn tegenwoordig uitgerust met radars aan de voor- en achterkant, die de positie van andere voertuigen op de weg detecteren en informatie doorgeven aan de ingebouwde rijhulpsystemen, zoals de adaptieve cruisecontrol, de dodehoekdetectie, de lane departure warning en de noodstopassistent. Deze technologie is steeds geavanceerder en werkt goed tussen auto’s, maar iets minder goed met twee- en driewielers, waarvan de radarhandtekening soms te klein is om gedetecteerd te worden, waardoor ze onzichtbaar blijven voor deze ingebouwde radars. Er is echter een eenvoudige oplossing om deze handtekening te versterken: radarreflectoren.
Techniek KTM Techdag: technologie onder de radar
Dit zijn simpele hoekige platen van hoogreflecterende metalen materialen die strategisch kunnen worden geplaatst om passief de radarhandtekening van een klein object te vergroten. Suzuki en BMW hebben hier al patenten voor aangevraagd, en nu is het de beurt aan Honda.
De Japanse fabrikant heeft het idee om een slim gevormde reflector achter het windscherm van een motor (of scooter) te positioneren. De reflector is bedoeld om een breed scala aan radarstralen die de voorkant van de motor raken op te vangen en terug te kaatsen naar hun bron, wat resulteert in een grotere radarhandtekening dan de motor normaal gesproken zou hebben. Een oplossing die bovendien het voordeel heeft dat het kosteneffectief is, waardoor het de verkoopprijs van een Honda nauwelijks beïnvloedt.