Rijhulp- en veiligheidssystemen zijn de afgelopen jaren enorm vooruitgegaan. Een decennium of twee geleden gold een motor met ABS en tractiecontrole al als baanbrekend op het gebied van veiligheid. Tegenwoordig hebben zelfs eenvoudige scooters standaard TC en ABS.
Fabrikanten benutten nu de kracht van technologie om motoren veiliger dan ooit te maken. We zien dit bij de radarsystemen van BMW, Ducati en KTM, en nu lijkt ook Honda te werken aan een soortgelijk adaptief cruisecontrolesysteem. Maar in plaats van alleen op radar te vertrouwen, combineert Honda stereocamera’s met radartechnologie voor een intelligenter adaptief cruisecontrolesysteem.
Auto-veiligheidssystemen herkennen nog steeds geen motorfietsen
Voordeel radar en camera’s
Het voordeel van het gebruik van radar en camera’s naast elkaar is natuurlijk veiligheid. Radarsystemen hebben op zichzelf bepaalde beperkingen, zoals het onvermogen om bepaalde objecten op de weg waar te nemen, maar hebben een veel groter bereik dan camerasystemen. Camerasystemen kunnen objecten snel identificeren, maar kunnen ook worden beïnvloed door variabelen zoals vuil en reflecties. Door de twee te combineren, hoopt Honda een veiliger en intelligenter systeem te ontwikkelen.
Uit de patentafbeeldingen blijkt dat het nieuwe radar- en camera-adaptieve cruisecontrolesysteem zal worden gebruikt in een toekomstige versie van de Honda Africa Twin. De camera’s zijn gemonteerd net onder de koplamp, met rubber bevestigingen en een cardanische ophanging om trillingen op te vangen, evenals aanpassingen door vuil en schittering. Een dergelijk systeem zou ook logisch zijn in toermodellen als de NT1100, Rebel 1100 en de Gold Wing.
Automatisch remsysteem
Een andere interessante ontwikkeling van Honda is een automatisch remsysteem. Dit maakt gebruik van de gegevens die door de radar- en cameraconfiguratie worden verzameld. Dus de kans is groot dat deze functie zal worden geïntegreerd zodra het hele pakket wordt geïntroduceerd. Net als bij de adaptieve cruisecontrolesystemen in auto’s, zullen de radar- en camerasystemen de motor laten versnellen en vertragen, afhankelijk van het verkeer.
Vraag: waar zit het plezier?
Hoewel deze technologie een teken is van de enorme stappen die momenteel worden gemaakt, rijst de vraag: hoeveel is te veel? Op dit moment maken we motoren die zichzelf controleren en besturen, maar waar houdt het op? Dat we straks op een motor rijden terwijl we slechts een passagier zijn? Waar zit dan nog het plezier in?