Honda werkt aan Autopilot-achtige techniek. De eerste motorfietsen met een op radar gebaseerde cruisecontrol worden net gepresenteerd. Honda wil in de toekomst nog een stap verder gaan, zoals mogelijk is na recentelijk opgedoken octrooiaanvragen.
De radargestuurde cruisecontrol van Bosch wordt ingezet op verschillende modellen van verschillende fabrikanten. Het systeem bewaakt automatisch de afstand tot de voorligger en versnelt of remt automatisch om de geschikte afstand te bewaren. Honda werkt aan een eigen systeem en voegt daar een stuurbekrachtiging aan toe.
In de schetsen is een servomotor te zien achter het balhoofd, die met een ketting is verbonden met de voorvork van de motor. Zo kan het voorwiel worden beïnvloed en zo de motorfiets sturen. In de octrooiaanvraag kun je ook zien hoe het gebruikt moet worden om zelfstandig van rijstrook te wisselen op de snelweg.
Ook hier wordt het systeem via camera’s of een radarsensor van informatie voorzien, zodat het correct kan reageren. Naast automatisch optrekken of afremmen zou dit ook automatische uitwijkmanoeuvres mogelijk maken. Als het idee verder wordt uitgewerkt, zou ook volledig autonoom rijden mogelijk zijn, maar het systeem wordt zeker niet op deze manier worden gebruikt.
Een camera voor en een achter de bestuurder zorgt ervoor dat de bestuurder ondanks het assistentiesysteem alert blijft en dus verantwoordelijkheid draagt.
Het octrooi laat zien waar het motorrijden in de toekomst technisch gezien naartoe zou kunnen gaan. Maar het zal zeker enige tijd duren voordat het klaar is voor serieproductie.