De Honda Vision 110 verscheen voor het eerst in Europa in 2012 en gold meteen als een betrouwbare en leuke mobiliteitsoplossing voor een lage prijs. Honda ontwikkelde de machine voor dagelijks gebruik voor een heel uiteenlopend publiek. Duurzaamheid, betrouwbaarheid, veiligheid en praktisch stonden dan ook centraal.
Met paradepaardjes als het eenvoudige en uiterst efficiënte luchtgekoelde enhanced Smart Power (eSP)-motorblok, het stabiele chassis, Honda’s Combined Braking System (CBS) en uitgebreide bagagecapaciteit wil Honda de Honda Vision 110 opnieuw onder de aandacht brengen bij de doelgroep die op zoek is naar een instapscooter.
Wat is er nieuw aan de Honda Vision?
De vernieuwde styling van de Vision 110 verhult het nieuwe, lichtere enhanced Smart Architecture Frame (eSAF) en het verbeterde, efficiëntere enhanced Smart Power (eSP) luchtgekoelde motorblok
De nieuwe features omvatten bediening van de ontsteking en de zadelvergrendeling via Smart Key en ook het instrumentenpaneel is helemaal nieuw. De Vision 110 zal in 2021 beschikbaar zijn in volgende kleurstellingen:
Pearl Jasmine White
Poseidon Black Metallic
Mat Galaxy Black Metallic
Candy Noble Red
Kenmerken
Net als de iconische SH-serie heeft ook de nieuwe Honda Vision 110 een rechtop zitpositie en een handige vlakke bodem. De scooter is nu ook uitgerust met heel wat opbergruimte (17,7 liter) onder het zadel.
De Smart Key voegt heel wat handigheid toe. Met de sleutel in je zak bedien je eenvoudig de ontsteking en de zadelvergrendeling wat kan tellen als uiterst praktische toevoeging voor het dagelijkse drukke stadsleven. Het nieuwe instrumentenpaneel beschikt over een eenvoudig af te lezen analoge snelheidsmeter met een LCD-informatiepaneel.
Motorblok
Het luchtgekoelde 109,5 cc enhanced Smart Power (eSP) SOHC-motorblok met twee kleppen en benzine-injectie werd voor de Honda Vision 2021 volledig opnieuw opgebouwd. Het resultaat is een lichtgewicht (slechts 22 kg), stevig en efficiënt blok met piekvermogen van 8,6 pk (6,4 kW) bij 7.500 tpm en piekkoppel van 9 Nm bij 5.750 tpm. Boring x slag staat op 47 x 63,1 mm met compressieratio van 10:1.
Het is ook 5% zuiniger ten opzichte van het vorige design. Je kan 260 km afleggen tussen twee tankbeurten dankzij een benzinetank van 4,9 liter en een verbruik van 1,83 l/100km (54,5 km/l) in WMTC-mode.
Over de hele architectuur van het motorblok heen is lage wrijving technologie toegepast, zoals dubbelzijdige tandriemen. De elektronisch gestuurde borstelloze ACG starter is een geïntegreerd component dat rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd staat. Het dient als startmotor en als alternator en doet de motor onmiddelijk draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt.
Start-/stoptechnologie zorgt ervoor dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. Bij een draai aan het gashendel slaat de motor meteen weer aan. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG, het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt.
De Vision 110 engine is nu ook conform de EURO5-norm.
Honda Vision 2021: Chassis
Een geavanceerd enhanced Smart Architecture Frame (eSAF) vervangt het stalen underbone buizenframe van het vorige model. Het frame is opgetrokken uit laser gelast geperst staal en biedt goede stuurbaarheid met verbeterde stabiliteit, rijcomfort en duurzaamheid. Dat maakt het perfect resistent tegen de dagelijkse ongemakken die de Vision 110 probleemloos trotseert.
De balhoofdhoek staat op 26° met 71 mm naloop. De wielbasis is 1.280 mm. Rijklaar gewicht is slechts 100 kg, twee kg minder dan de vorige versie. Het eindresultaat is een onwaarschijnlijk wendbare en gebruiksvriendelijke scooter die een breed spectrum van rijders met verschillende ervaring en vaardigheden kan bekoren
Robuuste telescopische voorvorkpoten vangen de klappen op samen met de enkelvoudige schokbreker achteraan. Het design van de aluminium gegoten wielen blijft ongewijzigd. Vooraan is het wiel uitgerust met een 80/90-16-band, achteraan met de maat 90/90-14.
Vooraan zorgt een hydraulisch schijfremsysteem met remschijf van 220 mm diameter voor de nodige remkracht en achteraan doet een 130 mm trommelrem hetzelfde. De systemen zijn verbonden via CBS wat de remdosering te allen tijde soepel en uitgebalanceerd maakt, ook bij bruusk remmen of noodstops.
4. Technische specificaties
MOTOR | |
Motortype | Luchtgekoelde SOHC viertakt eencilinder |
Inhoud | 109,5 cc |
Boring x Slag | 47,0 x 63,1 mm |
Compressie verhouding | 10:1 |
Max. Vermogen | 8,6 pk (6,4 kW) @ 7.500 tpm |
Max. Koppel | 9,0 Nm @ 5.750 tpm |
Oliecapaciteit | 0,8 liter |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 4,9 liter |
Verbruik | 1,83 liter/100 km (54,5 km/l) |
ELEKTRONICA | |
Starter | Elektrisch |
Accu | GTZ6V – 5,3 Ah |
ACG output | 390 W / 5.000 tpm |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Automatische centrifugaalkoppeling |
Transmissie | CVT |
Eindaandrijving | V-snaar |
FRAME | |
Type | Stalen underbone frame |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 1.925 x 686 x 1.115 mm |
Wielbasis | 1.280 mm |
Balhoofdhoek | 26⁰ |
Naloop | 71 mm |
Zadelhoogte | 785 mm |
Grondspeling | 175 mm |
Draaicirkel | 1,80 m |
Rijklaargewicht | 100 kg |
VERING | |
Type voor | 31 mm telescopisch |
Type achter | Swingarm met enkelvoudige schokbreker |
WIELEN | |
Velgmaat voor | 16 M/C x MT1.85 |
Velgmaat achter | 16 M/C x MT1.85 |
Voorband | 80/90-16 inch |
Achterband | 90/90-14inch |
REMMEN | |
Systeem | Combined Brake System (CBS) |
VERLICHTING | |
Instrumenten | Honda Smart Key, 12V-oplaadpoort |
Voorlicht | Gloeilamp |
Achterlicht | Gloeilamp |