Nog geen week geleden deelden we het bizarre nieuws dat Honda aan een nieuwe CR500 zou werken. Waanzin als het waar is, maar als het straks ontkent wordt zou ons dat niets verbazen en prompt komen er bewijzen boven dat Honda aan een tweetakt-motorblok met injectie werkt. Vergeef ons terwijl we onze kaken van de grond op proberen te tillen.
Honda pompte miljoenen in een motorfiets met ovalen zuigers om maar niet toe te hoeven geven dat tweetakt – in de racerij ten minste – het hoogste haalbare was. Om vervolgens het gefaalde ovalen zuiger-NR-project in de koelkast te zetten en dé tweetaktracer te bouwen die Honda een Grand Prix-dominantie zou bezorgen van bijna twintig jaar; de ironie is koddig. Dat juist Honda nu de tweetaktcrosser nieuw leven in zou blazen zou diezelfde ironie naar een nieuwe niveau stuwen, maar die algehele bevestiging blijft vooralsnog nog even uit, maar een beetje bewijs hebben we wel.
De afbeeldingen die je hier ziet zijn namelijk van het United States Patent and Trademark Office; Amerika’s algemene octrooibureau, zeg maar. En het betreft een tweetaktmotorblok mét directe brandstofinjectie, maar wacht nog maar even met juichen. Twee zaken verraden namelijk direct dat het hier niet om een motorblok voor 1) hoge prestaties en 2) een motorfiets gaat.
Aan de onderzijde van het blok zien we namelijk duidelijk horizontale bevestigingspunten, die de indruk wekken dat het om een stationairblok gaat en de met een stoterstang aangestuurde uitlaat mikt elke notie dat het hier om iets enigszins sportiefs gaat meteen het raam uit. Hebben we het nog niet over de vrij lange slag, wat – tezamen met die stoterstang – flink toeren maken ook onmogelijk maakt.
Enfin. Dit is geen bevestiging van een blok voor een nieuwe CR500, maar wel voor een nieuw tweetaktmotorblok van Honda-makelij, en dat is alleen al bijzonder. Wie weet krijgen ze de smaak wel te pakken… wij duimen ervoor!
Foto’s: USPTO
[justified_image_grid ids=25022,25023,25024,25025]