woensdag 5 februari 2025

Honda streeft naar 50% marktaandeel wereldwijd voor 2030!

Er zijn enkele echt grote namen in de motorwereld die iedereen vanaf het begin al kende, en die waarschijnlijk de huidige generatie motorrijders zullen overleven. Denk aan merken als Yamaha, Ducati en BMW. Maar hoe groot deze namen ook worden, geen van hen is zo dominant als Honda, een merk dat al bijna een halve eeuw nummer één is.

Het bewijs hiervoor zijn de indrukwekkende verkoopcijfers van Honda. Ter illustratie, voor het boekjaar dat eindigt in maart van dit jaar, projekteert Honda een totaal verkoopcijfer van meer dan 20 miljoen motorfietsen. Dat is behoorlijk veel. Om dat in perspectief te plaatsen: dat cijfer omvat maar liefst 40% van de wereldwijde markt. Dit laat de overgebleven 60% over voor alle andere grote en kleine fabrikanten!

Groene innovaties: Hoe Honda de productie en materialen van motorfietsen revolutioneert

En Honda toont geen tekenen van afremmen. In feite richt Honda zich op nog meer uitbreiding, met als doel 50% marktaandeel vóór 2030. Om dit te bereiken heeft het grote plannen voor serieuze groei in de komende jaren.

Een groot deel van de groei van Honda komt uit landen zoals India, Indonesië, Filippijnen, Brazilië en andere delen van Zuid- en Midden-Amerika. Daarom zorgt Honda ervoor dat zijn distributienetwerk in topvorm blijft in deze regio’s. Maar naast het voldoen aan de bestaande consumentenvraag, duikt het nog dieper. Zoals eerder besproken, richt Honda een elektrische motorfietsfaciliteit op in India, die in 2028 zijn deuren opent.

En terwijl we het toch over elektrische voertuigen hebben, is Honda van plan om binnenkort een aantal nieuwe elektrische modellen te lanceren. Onlangs spraken we over twee nieuwe modellen die onthuld werden op de EICMA – de EV Fun en EV Urban. En dat is nog niet alles, Honda verwacht iik zijn bestaande Mobile Power Pack e-technologie nog meer te benutten.

Met al deze plannen is het duidelijk dat het succes van Honda draait om zijn vermogen om alles in balans te houden en vooruit te denken. Het heeft nooit meteen op een trend ingesprongen, maar heeft in plaats daarvan een zeer gestage en zorgvuldig geplande aanpak gekozen – of het nu gaat om het middengewicht ADV-segment met de Transalp XL750 of de entree in het segment van elektrische mobiliteit met zijn scooters en EV-concepten.

Bovendien helpt Honda’s reputatie voor solide, betrouwbare machines ook zeker. Het maakt motorfietsen die gewoon logisch zijn voor rijders over de hele wereld. En aangezien de toekomstplannen van Honda vrijwel in lijn liggen met die filosofie, is het zeer waarschijnlijk dat Honda zijn doel van 50% marktaandeel binnen de geplande tijdslimiet zal kunnen bereiken.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen