Honda heeft een supercharged adventure gepatenteerd dat weleens de toekomstige Africa Twin zou kunnen worden. Het ontwerp is heel duidelijk een Adventure-motor met een supercharged blok. Als die krachtbron een succes wordt, kan hij nuttig worden in een reeks van motoren. Het systeem toont de eigenlijke superlader die bovenop de versnellingsbak is gemonteerd. De inlaatlucht wordt via een lange slang naar de inlaat van de supercharger gevoerd, die aan de linkerkant van de onderbuis omhoog loopt en bij het balhoofd een luchtkamer ontmoet.
HRC-kleuren voor 2021 Honda Africa Twin
Zodra de lucht door de supercharger is gecirculeerd, wordt de druk naar de motor gevoerd via de gebogen inlaat die boven de cilinderkop uitkomt. Hier wordt de lucht gemengd met de brandstof en naar de motor gevoerd. De supercharger die Honda heeft gekozen, ziet er uit als het type met een dubbele turbine, waarbij twee synchroon lopende turbines de lucht aan de inlaadzijde van de supercharger aanzuigen en via de uitlaadzijde naar buiten persen.
Geen vermogensstrijd
Honda’s redenering achter de supercharger is op dit moment niet helemaal duidelijk. Het zal waarschijnlijk geen poging zijn om een Adventure met het krachtigste blok op de markt te introduceren. Honda is immers nooit echt geïnteresseerd geweest in een vermogensstrijd. Waarschijnlijker is dat de ingenieurs van Honda in een kristallen bollen hebben gekeken. Die voorspelde dat in een niet al te verre toekomst de huidige Africa Twin-motor verouderd zou kunnen raken door strenger wordende emissievoorschriften. Door de supercharger toe te voegen en de cilinderinhoud iets aan te passen, kan de motor nog een paar jaar vooruit.