Honda gebruikt ervaringen uit de auto-industrie om een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook voor motorfietsen te realiseren, zo blijkt uit octrooiaanvragen.
Niet alleen voor grote enduro’s of sport-tourers
Zoals uit de octrooitekeningen blijkt, is het systeem niet alleen voorbehouden aan grote enduro’s of sport-touringmotoren, maar moet het in bijna alle motorfietsen kunnen worden ingebouwd. Het systeem wordt verondersteld zeer gevoelig te reageren, zelfs als de stuurimpulsen van de bestuurder tegenstrijdig zijn.
Honda ST 1100 Grand Tour door Oberdan Bezzi
Zeer compact
Het systeem wordt gemonteerd aan de kroonplaat en is zeer compact, zodat het op de meeste motorfietsen kan worden gemonteerd. Er zijn echter ook een camera en een radar nodig om de nodige gegevens vast te leggen.
Het systeem maakt gebruik van een magnetostrictieve torsiesensor om de stuurimpuls aan het stuur te meten. Zo kan worden nagegaan of de impuls door de bestuurder of door oneffenheden op de weg werd veroorzaakt.
Bovendien controleert de camera of de motorfiets op de rijbaan rijdt. Als je van rijstrook wisselt zonder dat je een tegenimpuls registreert, grijpt het systeem in om de rijstrook te handhaven. Dit proces moet zeer discreet worden uitgevoerd, zodat het niet echt opvalt dat het systeem heeft ingegrepen.
Meer volgt
Natuurlijk is een Rijbaan Assistent (Lane Keeping Assist) slechts een stap naar meer toekomstige technologie. Een soort van stuurbekrachtiging zou tot de mogelijkheden kunnen behoren. Aangenomen mag worden dat de Rijbaan Assistent gekoppeld wordt aan een op een radar gebaseerde adaptive cruise control.