Het topmodel, de CRF450R, is voor 2013 volledig vernieuwd. Zo kreeg de 450 onder meer een nieuw ontworpen aluminium twin-spar frame. Dit frame kenmerkt zich door een betere massacentralisatie, wat een gunstige invloed op de wendbaarheid heeft. De rij-eigenschappen profiteren daarnaast ook van een nieuwe, luchtgeveerde Kayaba Upside-down voorvork, die behalve een verbeterd aanspreekgedrag ook een flinke gewichtsbesparing bewerkstelligt aldus Honda. Een nieuwe aluminium swingarm met gewijzigde schokdemperbevestigingen zorgt samen met een nieuwe, smallere schokdemper voor betere tractie.
De 449cc uniCAM krachtbron werd ook onder handen genomen. Deze kreeg onder meer een nieuw ontworpen zuiger, die nu met een tweede oliestraal wordt gekoeld om de duurzaamheid nog verder te vergroten. De cilinderkop kreeg aangepaste in- en uitlaatkanalen en grotere uitlaatkleppen, terwijl de compressieverhouding werd verhoogd voor nog meer efficiency. Samen met een andere afstemming van de PGM-Fi-injectie leidt dit tot tien procent meer koppel in lage toerengebied en tot een sterker middengebied, zonder dat de CRF450R hiervoor aan topvermogen inboet. Een nieuwe close ratio versnellingsbak en een lichter te bedienen koppeling maken het af.
Dankzij een andere afstemming van het PGM-Fi brandstofinjectiesysteem is de CRF250R nog iets sterker geworden in het lage- en middentoerengebied, waarbij een nieuwe uitlaatdemper zorgt dat de CRF250R aan de huidige FIM-geluidseisen blijft voldoen. Ook wat betreft het rijgedrag is de CFR250R aangepast. Dit is onder meer gedaan door de 48 mm Showa voorvork met stijvere veren en grotere dempingszuigers uit te rusten, terwijl ook de dempingskarakteristiek werd aangepast. Datzelfde gebeurde bij de achterschokdemper, die werd voorzien van een nieuw binnenwerk. Nieuwe Dunlop Geomax-banden moeten daarbij meer tractie geven, terwijl de stopkracht wordt verzorgd door een nieuwe 240mm wave-remschijf en een tweezuigerremklauw, die net als de achterrem is voorzien van dezelfde, nieuw ontworpen beschermkappen als de remmen van de CRF450R.
Echte toppers beginnen jong. Daarom besteedt Honda ook veel aandacht aan het lichte gamma, onder meer met een geheel nieuw ontwikkelde CRF110F. Deze jeugdcrosser, die de huidige CRF70F vervangt, is bedoeld voor aanstormende talenten van 8 tot 11 jaar. De nieuwe machine biedt een zithoogte van slechts 660 mm en wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 109cc viertaktkrachtbron. Met een vermogensafgifte van 5,35 kW en een maximum koppel van 8,85 Nm levert deze machine maar liefst 49 procent meer vermogen en 77 procent meer koppel dan zijn voorganger.
Uiteraard is de CRF110F voorzien van een automatische twin-koppeling en een elektrische starter. Een speciaal voor deze motor ontworpen, stalen ruggengraatframe zorgt daarbij samen met de robuuste 31 mm voorvork voor een betrouwbaar stuurgedrag, terwijl trommelremmen zorgen dat je op tijd kunt stoppen.
De nieuwe en verbeterde modellen arriveren na de zomer bij de Honda-dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.