Heerlijk! het Wheels en Waves-festival in Biarritz, aan de kust van Frans-Baskenland, keert na alle Corona-ellende weer terug. En Honda viert mee! Het merk stelt tien van de fraaiste Europese custom Rebels tentoon. De builds komen uit Spanje, Portugal, Italië, Frankrijk en het VK.
Om deze visuele hoogstandjes op gepaste wijze te eren, zullen alle tien de Rebels ook online te bezichtigen zijn via de website van Honda Customs. Zo kunnen diegenen die de kunstwerken niet in levenden lijve kunnen aanschouwen in Biarritz, ze toch ook bewonderen.
De Honda Customs-pagina www.hondacustoms.com kan je bezoeken in het Engels, Frans, Duits, Italiaans en Portugees. Nadat bezoekers elke bike een ‘thumbs up’ of ‘thumbs down’ gegeven hebben, zullen ze een wallpaper van hun favoriete motoren kunnen downloaden voor mobiel en voor desktop. Ook kan je jouw favoriet delen via je sociale media. Nadat alle stemmen geteld zijn, kondigt Honda eind augustus de winnaar aan.
Deze tien motoren maken hun opwachting:
Motoveiga
Gebouwd door: Motoveiga, Braga, Portugal
Deze Portugese dealer vond inspiratie bij de pracht van 16e-eeuwse Spaanse harnassen en Fleurs de lis om hun CMX500 Rebel om te toveren tot een rijdend kunstwerk. De zorgvuldig afgewerkte koplampbehuizing en koppelingsbescherming vullen de handgeschilderde benzinetank netjes aan. Een Vance & Hines einddemper en lederen zadel vormen de finishing touches.
Lucy
Gebouwd door: Honda Garonda, Portugal
Lucy weerspiegelt de Portugese zonneschijn. Het is de creatie van dealer Honda Garonda. Het unieke goud-witte kleurschema komt ook terug in de whitewallbanden op gouden velgen. Een handgeschilderd Rebel-logo op de benzinetank maakt het plaatje compleet. Garonda werd ook geïnspireerd door de klassieke CB175 uit de late jaren zestig en begin jaren zeventig, zo getuige de verbeterde achterophanging, de nieuwe radiator grille en de Vance & Hines einddemper.
5Four Honda Rebel Street
Gebouwd door: Guy Willison, 5four Motorcycles, VK
Na unieke builds van de CB1100RS en CB1000R, zet Britse builder Guy Willison nu zijn Honda-reis verder met de 5Four Honda Rebel Street. Geïnspireerd door lichtgewicht flat track straatmotoren, is deze CMX500 ‘5Four’ uitgedost in een opvallend ivoor en candy red kleurschema van Pro Kustoms dat schittert in de zon. Over de hele motor zien we handgemaakte details terug, zoals een gepolijste onderzijde van het zadel, handvatten uit Braziliaans hardhout, een racing-achterzijde en roestvrijstalen nummerplaathouder, compleet met door rally geïnspireerde koplamp. Een unieke titanium Racefit Urban Growler uitlaat maakt alles af.
Mannboard
Gebouwd door: MAAN, Motocicli Audaci, Sardinië
Custom builder Motocicli Audaci uit Sardinië vond inspiratie bij de Sand Racers uit de jaren 1930. De volledig heropgebouwde voorophanging springt meteen in het oog, samen met de 19-duims spaakwielen en het volledig roestvrijstalen uitlaatsysteem. Een demper van SC-Project werkt het geheel af. Een fraai candy en bladgouden kleurschema siert de benzinetank en de op maat gemaakte achterzijde. Stuur-risers en een nieuw lederen zadel maken het plaatje van de Mannboard af.
Akaimoto
Gebouwd door: Akaimoto, Barcelona, Spanje
Met succesvolle custom builds van de CB1000R en CB650R is de in Barcelona gevestigde dealer Akaimoto geen nieuwkomer in het genre. En de uitstraling van de CMX1100 Rebel brengen ze nu tot ongeziene hoogte. De inspiratie komt van sportmotoren uit het verleden en van Honda’s eigen Neo Sports Café-gamma. Het koetswerk is uniek, met een hogergeplaatste benzinetank en een eigen kleurschema van de hand van designer Chopinart. Deze Akaimoto straalt pure vastberadenheid uit, en dat wordt extra in de verf gezet door het Kalex clip-onstuur en de op maat gemaakte korte einddemper.
Mikuniguro
Gebouwd door: Ikono Motorbike, Madrid, Spanje
Deze motor ontleent zijn naam, Mikuniguro, aan het paard van Samuaraigeneraal Honda Tadakatsu. Het krijgspaard geraakte nooit verwond in de strijd, zo wil de legende. Deze Rebel is een samenwerking tussen Nomade Cycle en de ontwerpstudio Dave Design. Geïnspireerd door de Honda D-Type, de brat style en de Japanse Bobbertrend vertrekt deze CMX500 vanuit op een uniek kleurenschema van Dave Designs – de studio de helmen van HRC-rijders Mark Marquéz en Pol Esparargo ontwerpt. Vance & Hines demper, verbeterde voor- en achterophanging, stuur-risers, mini LED-achterlicht en -richtingaanwijzers en vorkbuishoezen vervolmaken de build.
Mallorca Moto
Gebouwd door: Mallorca Moto, Mallorca, Spanje
De uitstraling van deze CMX1100 Rebel van Mallorca Motos onderscheidt zich als geen ander. De groene metallic wrapping met matzwarte en witte details beklemtonen details en dimensies over de hele lengte van de motor. Zo springen het windscherm, voorste spatbord, benzinetank en hoge uitlaat meteen in het oog. Neerwaarts gerichte ronde spiegels, een aangepaste CB300R einddemper, vorkbuishoezen, een achterlicht onder het zadel, een zadel met diamantpatroon en een sportieve, voorwaarts gerichte rijpositie vervolledigen het geheel.
The Sport
Gebouwd door: FCR Original, Chauvigny, Frankrijk
FCR Original stelde alles in het werk om de praktische, speelse kant van de Rebel in de kijker te zetten, en dat vervolgens sportiever, gespierder en agressiever te maken. Een gemodificeerde swingarm laat toe om twee Öhlins achterschokbrekers te monteren, net als een 17-duims achterwiel van de CB500F en Dunlop D212 190/55-ZR17 band. Het voorspatbord werd van de grond af opgebouwd en staat 25 mm lager. Een groter stuur voegt meer hefboom toe, en de snelheidsmeter verhuist naar de bovenste kroonplaat.
Het koetswerk straalt pure, ongebreidelde eenvoud uit. Het is het resultaat van een 3D-scan en bestaat uit een op maat gemaakt polyester-carbon benzinetank (met aluminium benzinedop). De achterzijde bestaat uit een Alcantara zadel met ingebedde LED-verlichting. De handgemaakte voetsteunen zorgen voor het race-gevoel. De rood-zwarte kleur en details brengen een subtiele ode aan de klassieke Honda-stijl. Het motorblok bleef origineel, maar dat geldt niet voor de FCR Original roestvrijstalen uitlaat.
The Bobber
Gebouwd door: FCR Original, Chauvigny, Frankrijk
Het elementaire design van de CMX1100 Rebel vormde het uitgangspunt van deze interpretatie. Een meer custom gevoel duwt deze build nog verder in de bobber-stijl. De swingarm en ophanging bleven onveranderd, maar werden 25 mm verlaagd. De op maat gemaakte zwarte spaakwielen zijn uitgerust met dikke Bridgestone-banden.
De bobber-vibe stopt daar niet, maar vertaalt zich verder in een aluminium stuur, een lederen zadel met geperforeerde lederen stroken, een simplistisch aluminium voorspatbord met Mirrachrome afwerking en een geverfde koplampbehuizing. Mini-Baters FCR Original LED richtingaanwijzers zijn netjes weggestopt. Net als de CMX Sport is de op maat gemaakte polyester-carbon benzinetank het resultaat van een 3D-scan, in dit geval Mirrachroom/blauw satijn afgewerkt en uitgerust met aluminium benzinedop.
Honda CMX Rebel Waves
Gebouwd door: FCR Original, Chauvigny, Franktijk
Het derde lid uit de ‘familie’. FCR herinterpreteerde het originele silhouet van de CMX500 en gaf het vervolgens een compleet nieuwe, doelgerichte identiteit. De inspiratie haalden ze bij het Wheels and Waves-festival en de Californische spirit. Het motorblok blijft ongewijzigd, maar de achterophanging, het stuur, de richtingaanwijzers, het voorste spatbord, de uitlaat, de tank en het bagagerek voegen eigenheid toe. Een wit-blauw kleurschema voorzien van een wave-motief op de benzinetank werkt deze custom Rebel af.