Honda ontwikkelt een nieuwe airbagtechnologie voor motorfietsen die de rijder nog beter moet beschermen. Terwijl de verspreiding van airbags in motorkleding al ver gevorderd is, zijn op motorfietsen gemonteerde airbags tot nu toe nog zeldzaam. Honda zou daar nu verandering in kunnen brengen met hun innovatieve idee.
In 2006 lanceerde Honda de eerste productieversie van een motorairbag in de Goldwing. Sindsdien heeft de technologie van airbags zich doorgezet, terwijl op motorfietsen gemonteerde airbags grotendeels in onbruik zijn geraakt.
Dit zijn de 6 motortrends voor 2023
Traditionele airbags op Goldwing-motorfietsen zijn beperkt effectief
De traditionele, auto-achtige airbags zoals die op de Goldwing werken slechts in zeer beperkte situaties. De berijder moet in een voorspelbare positie zitten om de airbag zo effectief mogelijk te maken. Een frontale botsing is nodig om de airbag optimaal te laten werken. Het idee heeft zich dus niet verspreid naar andere motorfietsen omdat de airbag daar niet werkt vanwege een andere zitpositie of omdat er in sommige gevallen gewoon niet genoeg ruimte is voor het systeem.
Het gebruik van met airbags uitgeruste beschermende kleding heeft zich inmiddels meermaals bewezen, maar het dragen ervan beperkt de kledingkeuze aanzienlijk, is niet goedkoop en de airbags zijn beperkt van omvang. De oplossing van Honda: op motorfietsen gemonteerde airbags die zich gedragen als airbags in kleding
Honda heeft een nieuw concept ontwikkeld om de nadelen van traditionele motorfietsairbags en beschermende kledingairbags te overwinnen. Het idee is om een op een motorfiets gemonteerde airbag te maken die zich bij een botsing om de berijder wikkelt en vervolgens loskomt van de motorfiets, zodat de airbag bij de berijder blijft om hem of haar te beschermen.
Honda heeft verschillende octrooiaanvragen voor dergelijke systemen ingediend, waarin een aantal verschillende ontwerpen wordt getoond. De airbags worden aan de voor- of achterzijde van het motorzadel geplaatst en hebben de vorm om de rijder van voren of van achteren te omsluiten. Er zijn verschillende ontwerpen voor de vorm van de airbag, die de rijder ‘omhelst’ en vervolgens loskomt van de motorfiets om de berijder te beschermen, zelfs als hij of zij van de motorfiets wordt geslingerd.
Het systeem maakt de airbag los van het opblaasmechanisme en de motor wanneer hij eenmaal is opgeblazen. Warmte verzegelt de airbag zodat hij tijdens de crash opgeblazen blijft. Een overdrukventiel in de airbag laat de lucht op een gecontroleerde manier ontsnappen binnen een bepaalde tijd na het opblazen.
Wanneer komt de motorfiets-airbag?
Hoewel er geen garantie is dat een octrooiaanvraag tot productie zal leiden, heeft Honda met een aantal aanvragen laten zien dat dit een project is met een grote investering. Honda heeft zich ten doel gesteld om in 2050 nul dodelijke verkeersongevallen op hun motoren te hebben. Hoewel dit moet worden bereikt door preventiemaatregelen en sensortechnologieën, zou Honda’s nieuwe airbagtechnologie hier ook aan kunnen bijdragen.