In de toekomst kunnen Honda-motorfietsen niet alleen herkennen wanneer er een ongeluk is gebeurd, maar ook kunnen beoordelen of de berijder hulp nodig heeft. Tot nu toe bieden sommige bedrijven al noodoproepsystemen aan die bij een ongeval automatisch de hulpdiensten waarschuwen. Honda werkt aan verbetering van dit proces door het systeem te laten bepalen of de rijder nog bij bewustzijn is.
Slimmer noodoproepsysteem
Triumph en BMW bieden al optionele noodoproepsystemen die automatisch hulpdiensten waarschuwen als aan bepaalde parameters wordt voldaan. Dit maakt gebruik van verschillende sensoren op de motor zelf of op de smartphone van de berijder. De nieuwste iPhones en Watches van Apple hebben ook al hun eigen crashdetectiesystemen. Honda wil hun systeem nog slimmer maken.
Werkt BMW aan comeback van de elektrische standaard?
Gekoppelde smartphones, headset en motorfietsen
Honda’s nieuwe systeem maakt gebruik van bestaande sensoren op de motorfiets, de smartphone van de bestuurder en van een Bluetooth-headset. Het combineert gegevens van alle drie apparaten om te bepalen of de motorrijder hulp nodig heeft. De eerste stap is een eenvoudige kantelsensor op de motor die in werking treedt wanneer de motor ongewoon scheef staat (bijv. liggend na een val). Maar Honda wil voorkomen dat er een ambulance wordt gebeld als de bestuurder de motor in een parkeergarage omver heeft gereden.
Detecteren of de rijder gewond is
De meeste systemen gebruiken schoksensoren en algoritmen om te bepalen of de val gevaarlijk was. Het Honda-systeem wil de stap van het bellen van de smartphone van de motorrijder overslaan en direct detecteren of de motorrijder gewond is of niet. Het systeem koppelt opnieuw gegevens van de motorfiets, de smartphone en de Bluetooth-headset om te bepalen of de rijder onbeweeglijk op de grond ligt of beweegt.
Automatische noodoproep als er daadwerkelijk hulp nodig is
Hiervoor gebruikt het systeem lokale communicatie via Bluetooth om de positie van de smartphone en de headset ten opzichte van de motorfiets te bepalen en hoe ze ten opzichte van elkaar staan. Als de rijder na de val opstaat en de motor uitschakelt, wordt er geen noodoproep geactiveerd. Maar blijven de smartphone en de helm onbeweeglijk op de grond liggen, wordt de noodoproep gedaan. Het systeem houdt rekening met de snelheid van de motorfiets voor de val en de afstand tussen motor, helm en smartphone. Als het systeem geen feedback van de motorrijder ontvangt, kan het zelfs informatie over de toestand van de motorrijder aan de hulpdiensten verstrekken voordat deze arriveren. Bijvoorbeeld of de rijder bewusteloos is en bewegingsloos op de grond ligt.
Hoewel het systeem zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt en nog niet beschikbaar is, laat het zien hoe compatible apparatuur in een netwerk de veiligheid van motorrijders in de toekomst kan helpen vergroten. Het systeem zou levens kunnen redden door de reactietijd bij een ongeval te verkorten. Het nieuwe systeem van Honda is een goed voorbeeld van hoe moderne technologie de veiligheid van motorrijders op intelligente wijze wil verbeteren.