Bij Honda hebben ze nagedacht over hoe hun volgende generatie verbrandingsmotoren eruit zou kunnen zien, met dit als resultaat: een watergekoelde 75° V3-motor met ’s werelds eerste elektrische compressor voor motorfietsen.
Voor motorfietsen met grote cilinderinhoud
Het motorblok is nieuw ontwikkeld voor machines met een grotere cilinderinhoud en is extreem slank en compact ontworpen. De V3 is uitgerust met een elektrische compressor, die de compressie van de inlaatlucht kan regelen, ongeacht het toerental van de motor, wat betekent dat een hoogresponsief koppel kan worden geleverd, zelfs vanaf een laag toerental. Bovendien zorgt de elektrische compressor voor een hoge mate van vrijheid bij de plaatsing van alle componenten in de beperkte ruimte die beschikbaar is op een motorfiets, en voor een efficiënte centralisatie van de massa. Er is ook geen intercooler nodig.
Ducati’s nieuwe lichtgewicht V2 motorblok
Concept of massaproductie?
Degenen met een goed geheugen herinneren zich de laatste keer dat Honda een V3-motor voor de weg had – de tweetakt NS400R uit het midden van de jaren 80. Nu, 40 jaar later – en in een compleet andere wereld – is het potentieel van deze nieuwe richting duidelijk, met vele mogelijkheden op het gebied van toekomstige modellen. De ontwikkeling gaat door op weg naar massaproductie, dus binnenkort hoor je fluitende Honda’s door de straat jakkeren.