Naarmate de ontwikkeling vordert onthult Honda beetje bij beetje de Hornet Concept. In mei werden de ontwerpschetsen getoond en nu is het motorblok onthuld. Een volledig nieuwe 755cc paralleltwin met Unicam 8-klepstiming systeem.
Interessante technisch informatieblad
De technische gegevens zijn interessant: opgegeven worden een maximumvermogen van 92 pk (67,5 kW) bij 9.500 tpm en een maximumkoppel van 75 Nm bij 7.250 tpm. Maar cijfers zijn maar cijfers. Veel werk heeft Honda verricht aan het karakter van het motorblok, met als doel het verkrijgen van een ‘punchy’ en tegelijkertijd krachtig koppel bij lage en middelhoge toerentallen. Met zo’n karakter krijg je een motorfiets die in alle omstandigheden gemakkelijk te benutten is. Voor nog meer karakter werd gekozen voor een 270° krukas, met een onregelmatige ontstekingsinterval, voor nog meer uitgesproken persoonlijkheid.
Er valt nog veel te ontdekken over dit project, maar in de tussentijd vertelde Fuyuki Hosokawa, Test Project Leader voor de ontwikkeling van het Hornet Concept, die eerder de leiding had over de ontwikkeling van de CBR1000RR Fireblade, ons er meer over. ‘De Hornet is altijd een heel speciale motorfiets voor Honda geweest,’ zegt hij. ‘De opwindende, verslavende prestaties zijn altijd hand in hand gegaan met superieure rijeigenschappen. Voordat we aan dit project begonnen, hebben we lang en diep nagedacht over wat voor prestaties we de rijder wilden bieden. We wisten dat het van essentieel belang was om de typische vinnigheid van de Hornet in het hoge toerengebied te behouden, maar tegelijkertijd wilden we, als een nieuwe generatie Hornet voor de moderne tijd, dat de motorfiets ook een echt substantiële koppelsensatie zou leveren. Ons doel is ook altijd geweest om de rijeigenschappen te combineren met maximale wendbaarheid en handling, zodat elk moment van rijden, zelfs in de stad, echt plezierig en bevredigend is.’
‘Om het soort prestaties en wendbaarheid te bereiken dat we wilden, wisten we dat we een volledig nieuwe ‘korte slag’ tweecilindermotor met een 270 graden-krukas moesten ontwikkelen. Dit type krachtbron zou niet alleen dat soort koppel in de hoge toeren ontwikkelen, maar ook een aanzienlijk koppel in het lage en middelhoge toerengebied, wat ideaal is voor zowel stadsritten als sportief versnellen uit bochten.’