Toen vorige week de nieuwe Honda Fireblade gepresenteerd werd, was iedereen bang dat het verder gedaan zou zijn met meer Honda-nieuws. Gelukkig valt dat mee… Erg mee zelfs. Honda heeft namelijk de eerste details prijs gegeven van twee nieuwe motorblokken. Of beter gezegd van eentje met nog een extra optie.
Volgens Honda gaat het om een nieuw compact, krachtig en zuinig motorblok, optioneel leverbaar met de tweede generatie van Honda’s Dual Clutch Transmission (zie foto onder). Het nieuwe DTC is met name lichter en compacter dankzij onder meer een aanpassing aan het hydraulisch systeem. Nieuw in het koppelingsysteem is een leerfunctie die zich afstemt op het rijgedrag en automatisch kiest voor de meest optimale stand.
Het 700cc vloeistofgekoelde motorblok is door Honda ontwikkeld voor de in Europa populaire middenklasse. Kracht, soepelheid en laag benzineverbruik zijn de belangrijkste eigenschappen van het nieuwe blok aldus het persbericht. Met een verbruik van slechts 1 op 27 lijkt het qua zuinigheid in ieder geval wel goed te zitten. Vraag blijft natuurlijk of je in het dagelijks verkeer ooit tot deze mooie cijfers komt. Hoe dan ook, elke kilometer meer is natuurlijk meegenomen gezien de huidige benzineprijzen.
Daarnaast moet het blok meer koppel bij lagere toerentallen hebben. De eerste motorfiets die met dit blok en met de hierboven beschreven tweede generatie DCT wordt uitgerust is de Integra, die Honda tijdens de Internationale motorbeurs in Milaan, de EICMA 2011, zal onthullen. De Integra… Waar kennen we dat ook alweer van? Juist, een auto van Honda had ook die naam.
Op de EICMA, die in november plaatsvindt, worden ook nog twee andere Honda´s met dit motorblok gepresenteerd. We zijn benieuwd!