Honda heeft onlangs nog technische updates doorgevoerd aan de CBR1000RR-R SP Fireblade voor het modeljaar 2024. Deze updates zijn voornamelijk gericht op verbeteringen in het motorblok, maar er is ook een nieuw octrooiaanvraag opgedoken dat wijst op significante visuele veranderingen. Het doel van deze aanpassingen is om de neerwaartse druk te vergroten en tegelijkertijd de luchtweerstand te verminderen.
Een opvallende, externe verandering aan de CBR1000RR-R SP 2024 is de toevoeging van nieuwe hoepelvormige winglets aan de voorkant, geïnspireerd door de MotoGP. Deze vervangen de zijdelings gemonteerde vleugels van het vorige model. De nieuwe winglets bieden niet alleen een visuele link naar Honda’s MotoGP-machines, maar hebben ook bewezen effectief te zijn in het genereren van neerwaartse druk. Echter veroorzaken ze wel luchtweerstand in vergelijking met een gestroomlijnd kuipontwerp. In de nieuwe octrooiaanvraag streeft Honda naar een compromis tussen beide aspecten: geen uitstekende vleugels en minder frontale oppervlakte om zo min mogelijk luchtweerstand te creëren, terwijl tegelijkertijd een innovatieve neusvorm wordt geïntroduceerd om de ontbrekende winglets te compenseren.
Neerwaartse druk
Het idee achter dit ontwerp is om de winglets dichter bij elkaar te brengen en ze binnenin de neus zelf te plaatsen, waarbij lucht via luchtinlaten en ventilatieopeningen wordt geleid. Dit zorgt voor meer neerwaartse druk zonder de aerodynamische weerstand te vergroten. Het octrooidocument van Honda legt uit dat door omgekeerde vleugels aan beide uiteinden van het voorspatbord te plaatsen, de neerwaartse druk toeneemt, maar ook de aerodynamische weerstand groter wordt. Met dit nieuwe ontwerp kan Honda de neerwaartse druk verhogen door het voorspatbord een omgekeerde vleugelvorm te geven en tegelijkertijd de winglets weg te laten, wat resulteert in verminderde aerodynamische weerstand. Dit verbetert de rijdynamiek, maximale snelheid, acceleratie en kan zelfs het brandstofverbruik verbeteren.
Het nieuwe ontwerp omvat ook duidelijk zichtbare luchtinlaten aan beide zijden van de ruit, vlak voor het stuur. Deze zijn verbonden met een tweede set inlaten die lager zijn gemonteerd, net onder de voorrand van de neus. Beide inlaten worden aangesloten op uitlaten aan de achterkant van de kuip. Het interne plaatwerk waarlangs de lucht stroomt tussen deze inlaten en uitlaten is niet direct zichtbaar, maar wordt onthuld in een tekening in het octrooiaanvraag van Honda. Hieruit blijkt dat de lucht rondom een agressief afgeschuind profiel binnenin de motor stroomt.
Verminderde weerstand
Naast het creëren van neerwaartse druk en het verminderen van de frontale oppervlakte, beweert Honda’s ontwerp ook extra aerodynamische voordelen te bieden aan de rijder. De luchtstroom wordt meer over en rondom de rijder geleid, waardoor het windbescherming kan worden verkleind en de grootte vanuit het vooraanzicht kan worden verminderd. Dit resulteert in verdere vermindering van de aerodynamische weerstand.
Hoewel alle tekeningen in het octrooiaanvraag betrekking hebben op de CBR1000RR-R SP, kunnen dezelfde ideeën mogelijk ook toegepast worden op andere supersport-achtige motorfietsen. Door dit octrooi aan te vragen, hoopt Honda concurrenten te belemmeren dezelfde richting in te slaan.