Honda’s nieuwe toercrossover maakt gebruik van de technische basis van de Africa Twin 1100. Hier zijn de vijf dingen die je moet weten.
De komst van de Euro5-emissiewetgeving heeft grote gevolgen gehad voor de prijslijsten van de motorfietsfabrikanten. Veel modellen zijn uit productie genomen vanwege motorblokken die niet meer fris van ontwerp zijn en fabrikanten hebben zich meer toegelegd op het stroomlijnen van aandrijflijnen.
2022 Honda NT1100: Nieuwe Honda-tourer doet zijn intrede
Honda’s tweecilinderblok van 1084 cc bijvoorbeeld, die werd geïntroduceerd met de Africa Twin, dreef de aangepaste 1100 Rebel aan en drijft nu de nieuwe NT1100 crossover aan.
1 – Voor wie?
Honda presenteert de NT1100 als een Touring Crossover. Het is een wegmotor met verhoogd stuur, met goede prestaties en dito toereigenschappen. De motorfiets moet ook motorrijders veroveren die een motorreis niet versmaden, maar een motorfiets met grote afmetingen en hoog gewicht niet zien zitten. Ondanks het formaat willen ze wel comfort. De bescherming tegen de rijwind is in handen van een halve kuip met een in hoogte verstelbaar windscherm en van deflectoren aan de zijkanten van de kuip.
Het praktische aspect komt op de eerste plaats met zijkoffers, handvatverwarming, middenstandaard, cruise control en USB- en ACC-aansluitingen aan bod. Het is allemaal standaard. De lichten zijn volledig led met automatisch DRL systeem en de richtingaanwijzers schakelen automatisch uit.
De zithoogte is 820 mm. Het gewicht met een volle tank benzine bedraagt naar verluidt 238 kg. De DCT weegt tien meer.
De NT 11100 zal verkrijgbaar zijn in drie kleurvarianten: Mat Iridium Grey Metallic, Pearl Glare White en Graphite Black.
2 – Bewezen motorblok
De 1084cc-Unicam achtkleps staandetwin is dezelfde krachtbron als in de CRF1100L Africa Twin. Het maximumvermogen bedraagt 102 pk bij 7.250 tpm en het maximumkoppel 104 Nm bij 6.250 tpm. De krukas is 270° gefaseerd.
Het opgegeven brandstofverbruik is gemiddeld 1:20, de gemiddelde actieradius is 400 km dankzij de 20-liter tank.
3 – Complete elektronica
Het elektronische pakket is compleet, met ride-by-wire-gasklep, tractiecontrole en drie vooraf ingestelde rijmodi (Tour, Urban en Rain) plus nog twee die kunnen worden aangepast, inclusief wheelie control.
Het dashboard is voorzien van een 6,5-inch tft-kleurentouchscreen met Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit.
4 – Aangepast chassis
Het stalen frame is afgeleid van het platform van de Africa Twin 1100 en is voorzien van vering die is afgestemd op puur weggebruik.
De Showa SFF-BP voorvork en progressieve schokdemper zijn beide instelbaar voor de veervoorspanning (hydraulische overbrenging met knop aan de achterzijde) en bieden 150 mm veerweg. De spaakwielen van lichtmetaal zijn voorzien van radiaalbanden in de maten 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17.
Het remsysteem steunt op radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers vooraan op 310 mm schijven, de schijf achteraan is 256 mm. ABS is tweekanaals, maar niet voor bochten.
5 – En dan de DCT
De nieuwe tweecilindermotor brengt de optie met zich mee om, naast de normale handgeschakelde zesversnellingsbak, te beschikken over de transmissie met dubbele koppeling van het DCT-systeem met twee functies: automatisch schakelen, met geprogrammeerde schakelpatronen die aan de hand van de rijsnelheid, de gekozen versnelling en het motortoerental beslist wanneer moet worden geschakeld; of handmatig schakelen (MT), voor handmatig schakelen met behulp van de op het stuur gemonteerde peddels aan de linkerzijde van het stuur.
Je kunt kiezen uit twee instellingen voor de automatische transmissie: Drive voor ontspannen rijden en economisch toeren en Sport voor een vlotter rijgedrag. De sportmodus heeft drie standen: de eerste is de meest ingetogen stand, met schakelen bij een gemiddeld toerental, terwijl de derde stand een agressievere rijstijl mogelijk maakt met hogere toerentallen. Niveau 2 is de tussenoptie. Het systeem bewaart de laatst ingevoerde keuze.