Vanochtend vroeg brachten we hier al het nieuws van de nieuwe Vultus. We hebben inmiddels alle door Honda uitgebrachte foto’s en details binnen, en zetten één en ander op een rijtje.
Ten eerste zijn er twee motoren waarmee de Vultus sterke overeenkomsten heeft. Nou ja, motoren… Scooters! Het zijn namelijk de DN01, die sinds een tijdje al niet meer leverbaar is, en de NC750D Integra die in vele facetten vergelijkbaar zijn. Met de DN01 deelt de Vultus voornamelijk uiterlijke overeenkomsten. De extreem futuristische lijnen, het langgerekte stuur en de buiten de stroomlijne geplaatste voetplanken.
De Integra daarentegen, deelt juist erg veel technische details met de Vultus. Het motorblok is zelfs exact hetzelfde: de reeds bekende NC paralleltwin, met 54,4 pk en 68 Nm. Zelfs de uiteindelijk kettingaandrijving is hetzelfde. Opvallend, want op een concept als de Vultus zou je toch een cardan of riem verwachten. Ook lijkt het er op dat de Vultus dezelfde nieuwe achterbrug als de Integra heeft, een lichter exemplaar dan de NC750X- en S hebben. Wel zijn de wielen nieuw met bovendien een 18-inch voorwiel in plaats van 17-inch, heeft de Vultus een andere voorvork en is de gekozen achterwielmaat simpelweg bizar: een 200 millimeter brede achterslof verzorgt het contact met het asfalt. Flinke overkill, om 54 pk over te brengen…
Het futuristische design wijten de Japanners aan het ‘jonge designteam’ dat geheel bestaat uit twintigers en jonge dertigers, die zich volledig hebben laten inspireren door de Manga-rage in Japan. Vooral het rechtopstaande duo-zitje en de uitsteeksels uit de voorkuip zijn typisch Manga. In die uitsteeksels, trouwens, zitten twee bagagevakken. Die zijn niet echt handig in gebruik, want vanuit het zadel kun je er niet bij. Je moet dus voor de motor staan om er iets in te leggen of om er iets uit te halen.
De Vultus komt standaard met een DCT-versnellingsbak, zoals we die al langer kennen van Honda. Een automaat dus, met keuze voor de berijder om met flippers aan het stuur zelf te schakelen. Nieuw hierbij is dat de achtergrondkleur van het futuristische dashboard zich aanpast naar gelang de gekozen rijmodus. Roze in de S-sportmodus, oranje in de normale en meer zuinige D-modus.
De zithoogte is erg laag, met 650 millimeter. Zelfs in het zadel van de DN01 zat je 63 millimeter hoger. Ook de verdere afmetingen zijn op z’n minst opvallend te noemen, met een totale breedte van 933 millimeter en wielbasis van 1645 millimeter. Ter vergelijk, de Integra heeft een zithoogte van 790 millimeter en een wielbasis van 1525 millimeter. De Vultus zal dus, met het oog op de wielbasis, erg stabiel zijn, al kan dat met de 200-achterband wel eens te veel van het goede zijn. Het is dat rijklaargewicht van 245 kilo wel meevalt, anders zouden we nu al grote vraagtekens bij de stuurcapaciteiten van de Vultus durven te plaatsen.
Een verhoogd scherm, een alarm, handvatverwarming en zijkoffers behoren tot de accessoires. In sommige landen zal de Vultus standaard worden geleverd met alle accessoires. Het zou goed kunnen dat dit in Nederland het geval was, omdat bijvoorbeeld de CTX1300 hier ook standaard in de ‘Deluxe’ uitvoering geleverd wordt.
Voor nu rest ons niets anders dan plaatjes kijken, hieronder. Let vooral op het van kleur wisselende dashboard, de bagagevakken, het instelbare ruggesteuntje/duozadel en de LED-verlichting. En ohja, de opvallende styling, maar dat had je vast al gezien.
Update 21-3 17:07: De Vultus zal in de zomer leverbaar zijn in Nederland. De prijs is nog niet bekend.
[justified_image_grid ids=19630,19631,19632,19633,19634,19635,19636,19637,19638,19639,19640,19641,19642]