De wereld van de motortechnologie verandert voortdurend, en Honda laat zien dat het voorop loopt als het gaat om innovatieve technologieën. Onlangs is er informatie opgedoken over een nieuw type ‘jump-control’-systeem dat Honda momenteel ontwikkelt voor zijn avontuurlijke motorfietsen.
De logica achter Jump-Control
Het idee achter Jump-Control is om rijders meer veiligheid en controle te bieden bij het springen in het terrein. Net als tractiecontrole of ABS kan een dergelijk systeem helpen om de eigen capaciteiten en het potentieel van de motorfiets beter te verkennen zonder onnodige risico’s te nemen. Voor offroad rijders kan Jump Control waardevolle ondersteuning bieden bij het aanleren van rijtechnieken en tegelijkertijd het risico op letsel verminderen.
Honda patenteert toch weer een V4
Drie verschillende modi voor elke rijstijl
Volgens de uitgelekte octrooi-informatie zal Jump Control drie modi bieden. De eerste modus, ‘Modus A’, voorkomt sprongen volledig door automatisch gas te geven of te remmen voordat de motorfiets het springpunt bereikt. Hiervoor zou een camera op het circuit gegevens moeten verzamelen, die vervolgens dienovereenkomstig worden verwerkt. ‘Mode B’ laat sprongen toe, maar alleen binnen vooraf bepaalde afstanden. Hier regelt het systeem het gashendel en de achterrem om de invalshoek van de motor tijdens de sprong te controleren en een veilige landing op beide wielen te garanderen. ‘Modus C’ is ontworpen voor extremere sprongen en is bedoeld om het achterwiel als eerste te laten landen. Hier grijpt het systeem in door indien nodig meer gas te geven of de achterrem in te trappen om de invalshoek te corrigeren.
Technologie ontmoet offroad
Honda lijkt de CRF450 Rally te gebruiken als ontwikkelingsplatform voor het Jump Control-systeem, wat suggereert dat de technologie in eerste instantie zou worden gebruikt op hun Dakar Rally-motoren. Afhankelijk van het succes van het systeem bij zwaar rallygebruik, zou het ook zijn weg kunnen vinden naar productiemotoren zoals de Africa Twin.