De wortels van de CB1300 Super Four gaan meer dan dertig jaar terug. In 1992 presenteerde Honda met het ‘Project Big 1’ een serie die teruggrijpt naar klassieke, krachtige Naked Bikes. Het basisconcept van de CB1300 is in de loop der jaren grotendeels hetzelfde gebleven: een krachtig blok, een klassiek stalen buisframe en een overzichtelijk dashboard met analoge rondinstrumenten. Deze mix van retro-design en moderne techniek maakte de machine populair onder veel rijders.
In Japan en enkele andere landen was de CB1300 Super Four door de jaren heen een vast onderdeel van Honda’s modellenaanbod. In de VS werd deze echter nooit officieel aangeboden, afgezien van enkele grijze importen, en in Nederland is het model al een paar jaar niet meer verkrijgbaar. Nu staat het definitieve einde voor de deur, want Honda heeft een officiële teaser-website voor de Final Edition van de CB1300 Super Four gepubliceerd.

Retro-design met moderne details
De huidige versie van de CB1300 blijft trouw aan de klassieke stijl. Het dashboard maakt gebruik van twee analoge rondinstrumenten voor toerental en snelheid, aangevuld met een klein LCD-display voor extra informatie. De verlichting voldoet aan de huidige standaarden: LED-koplampen zorgen voor betere zichtbaarheid.
Ondanks zijn traditionele karakter biedt de CB1300 enkele moderne gemakken, zoals verwarmde handgrepen, een USB-oplaadpunt en praktische, gekantelde ventielen voor eenvoudigere bandenspanningcontroles. Deze details maken de motor praktischer voor dagelijks gebruik, zonder de nostalgische charme te verliezen.
Nieuwe Honda CB750 Four: wordt het een tweecilinder?
Technische gegevens van de huidige CB1300
De CB1300 Super Four wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 1284cc-DOHC viercilinder. Honda geeft het vermogen op met 111 pk (82 kW) bij 7.750 tpm. Het maximale koppel ligt op 112 Nm bij 6.250 tpm. De krachtoverdracht verloopt via een zesversnellingsbak.
Voor het onderstel kiest Honda voor een dubbel stalen buisframe in combinatie met een conventionele telescoopvork vooraan en twee schokdempers achteraan. Het remsysteem bestaat uit schijfremmen voor en achter, ondersteund door moderne ABS-technologie.
Het gewicht van de CB1300 Super Four bedraagt 266 kg, terwijl de Super Bol d’Or met zijn kleine kuip iets zwaarder is en op 272 kg komt. Dit maakt het niet de lichtste motor, maar dat past goed bij het karakter van deze grote Naked Bike.

Het einde van een tijdperk
Met de aankondiging van de ‘Final Edition’ komt een traditierijke serie ten einde. Honda heeft nog geen volledige details over de laatste versie van de CB1300 vrijgegeven, maar het is te verwachten dat deze zowel optisch als technisch aansluit bij eerdere modellen.
Of deze machine ooit als verzamelobject zal worden verhandeld, blijft af te wachten. Feit is dat de CB1300 meer dan drie decennia lang een vaste waarde was in het segment van de klassieke Naked Bikes. Met zijn vertrek verliest de markt een van de laatste grote modellen van dit type.