Voordat de legendarische wegracer Eddie Lawson succes boekte in de grands prix, domineerde hij de American Motorcyclist Association (AMA) Superbike-series. Nadat hij in 1981 en 1982 met Kawasaki de nationale titel had gewonnen, stapte Lawson over naar Yamaha met wie hij drie 500cc grand prix-kampioenschappen scoorde. Met Honda verzekerde hij zich van zijn vierde kampioenschap.
Deze Moto Guzzi V8 GP Racer-replica is eigenlijk een Honda Monkey
Ondanks zijn banden met Honda en Yamaha zal Lawson’s naam voor altijd verbonden blijven aan de Kawasaki KZ1000R-superbike. In 1982 en 1983 bracht Team Green de Eddie Lawson Replica KZ1000R uit om de AMA-kampioenschappen van de coureur te herdenken. Hoewel de gelimiteerde versie veel gemeen had met het basismodel, had hij ook een Kerker-uitlaat, instelbare achtervering en, het belangrijkste, een groen/wit/navy kleurstelling die geïnspireerd was op de racer.
Met slechts 750 geproduceerde exemplaren per jaar, hebben slechts enkele gelukkige liefhebbers een Lawson Replica in hun garage staan. Aan de andere kant, als je de motor niet hebt kunnen kopen, kun je het wel namaken. En dat is precies wat een minibike-liefhebber deed met een Honda Monkey.
Maar de oude Monkey kreeg niet alleen een nieuwe garderobe. Naast een zeer getrouwe koetswerk en de kleurcorrecte lak, kreeg de mini ook een upgrade van alle onderdelen. Een big bore-kit verhoogt de cilinderinhoud van 49 cc naar 100 cc, terwijl een robuuste krukas, bijgewerkte oliepomp en nee nieuwe oliekoeler de kleine Honda verbeteren. In totaal levert de Monkey 20 pk, een respectabel aantal.
De racereplica-Monkey kreeg ook een nieuwe vering en schijfremmen voor en achter. Een versterkte achterbrug is een eerbetoon aan de Kawasaki-superbike, terwijl de uitlaatdemper op ware grootte nogal aanwezig is. De met ELR uitgeruste Honda Monkey wint misschien geen AMA Superbike-titels, maar met de vele opgewaardeerde onderdelen zal hij Lawsons naam zeker eer aan doen op de kartcircuits.