woensdag 6 november 2024

Honda lanceert de 2025 GB350S na Azië nu ook in Europa

Honda lanceert de GB350S in Europa, nadat deze reeds in Japan en India beschikbaar was. De motorfiets is weinig veranderd ten opzichte van het model dat al verkrijgbaar is in Japan, India en andere geselecteerde Aziatische markten.

De GB350S wordt aangedreven door een luchtgekoelde 348 cc SOHC eencilinder. Honda Selectable Torque Control houdt mede  de 20 pk in toom. Het maximale koppel bedraagt 21 lbft en komt laag in het toerenbereik bij slechts 3.000 t/min.

Piekkoppel ligt op 29 Nm en dat reeds bij 3.000 toeren.

De eenpitter heeft dan ook een lange slag (70 mm x 90,5 mm), waarbij Honda op zoek is gegaan naar extra ‘karakter’ door een krukas met een hoge massa te gebruiken, waardoor de motor een aangename “puls” krijgt met beperkte trillingen dankzij twee balansassen.

Het geluid draagt ook bij tot het karakter. De inlaatpoorten, inlaatpijp en uitlaat, die is voorzien van een expansiekamer, zijn allemaal aangepast om het geluid te verbeteren.

Royal Enfield gaat elektrisch met ‘Flying Flea’

De  vijfversnellingsbak, die gebruik maakt van brede overbrengingsverhoudingen tussen de eerste en vierde versnelling, waarbij de vijfde versnelling is ingesteld voor een brede acceleratie vanaf 30 km/u tot kruissnelheid. De transmissie is ook uitgerust met een hulpkoppeling, waardoor de koppelingshendel licht blijft en het terugschakelen soepel verloopt.

Het rijwielgedeelte van de nieuwe GB350S bestaat uit een stalen semi-dubbel wiegframe, met een achterbrug met kokerprofiel. De voorwielophanging bestaat uit een 41 mm telescopische voorvork (106 mm veerweg) en qua voorspannning instelbare, dubbele schokdempers achter.

Een enkele 310mm schijf en tweezuigerremklauw en een 240mm schijf en remklauw met één zuiger aan de achterzijde worden ondersteund door ABS evenwel zonder IMU-regeling of bochtenfuncties dus.

Er is niks retro aan de volledige LED-verlichting voor en achter. De  analoge snelheidsmeter is dat dan weer wel. Extra info bestaat uit een digitale versnellingsindicator, het gemiddelde en momentane brandstofverbruik, de resterennde actieradius en een ECO-indicator weer te geven. Het laatste technologische snufje is Honda’s Emergency Stop Signal (ESS)-functie die de alarmlichten laat knipperen wanneer er hard geremd wordt.

De prijzen voor de lage landen zijn nog niet bekend, maar over de plas komt de verkoopsprijs op zowat gelijke hoogte met de Royal Enfield Hunter 350, maar een stuk onder de prijs van de Triumph Speed 400 te liggen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen