zaterdag 20 april 2024

Honda komt met straatversie RC213V

Juist op het moment dat het niet meer verwacht werd, iets met crisis, heeft Honda de motorwereld andermaal doen verbazen. Deden ze dat eerder al zeer positief met bijvoorbeeld de RC30 en in ‘iets’ minder succesvolle mate met de DN-01, nu heeft Honda het echt te pakken want ze komen in 2014 met een straatversie van de RC213V. Inderdaad, het kanon op twee wielen dat Casey Stoner en Dani Pedrosa dit MotoGP-seizoen maar met wisselend succes getemd krijgen. Aangezien het al bijna 2013 is, kan het niet anders dan dat de Stoner-straatreplica zo goed als klaar is. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat de eerste spyfoto’s naar buiten zullen komen. Dan zal ook meteen duidelijk zijn of de 1000cc V4 onder de bijzondere versie van de RC213V hangt.

Om een inmiddels groot misverstanden te voorkomen, de CBR1000RR Fireblade gaat niet uit de collectie want de straat RC213V zal volgens insiders flink geld gaan kosten. De prijs van Ducati´s Desmosedici RR, 55.000 euro, wordt echter gelukkig ruimschoots niet gehaald. Vast staat zeker dat je waar voor je geld krijgt met onder meer een seamless-shift versnellingsbak, een zeer geavanceerd traction control, launch control, extreem goede vering en superlichte materialen.

Vast staat ook dat de Honda MotoGP-replica leverbaar wordt in een beperkte oplage. Hoeveel is wederom niet duidelijk maar het zullen er vast meer worden dan de 1.500 waarmee Ducati kwam, al was het alleen maar om de machine te kunnen homologeren voor het WK Superbike. Om die homologatie te halen zullen er volgens de huidige regels op 31 december 2015 namelijk minimaal 2.000 stuks verkocht moeten zijn. Dat mag gezien zeer positie reacties en de verkoopresultaten van de Desmosedici RR geen al te groot probleem zijn. Vraag blijft wel of Honda ook om die reden met de RC213V komt. Het zou ook zomaar kunnen dat de nieuwe CRT MotoGP-klasse de aanleiding is voor deze machine maar daar liet Honda zich nog niet over uit zoals blijkt uit deze uitspraak van Takanobu Ito, Honda Motor CEO.

“Sinds de introductie van de RC30 dan wel de VFR750R in 1987 zijn deze sportmachines zeer geliefd bij een groot aantal fans. Wij willen opnieuw geschiedenis schrijven met onze Honda- ingenieurs en gaan daarom een nieuwe supersport ontwikkelen met technologieën van de MotoGP-machines.” Bijzonder heldere taal voor een CEO en al helemaal voor een Japanse CEO. Het kan dan ook niet anders dan dat de RC213V-straatversie er echt is in 2004. Vanwaar die twijfel? De aanlooptijd van de RC213V-straatversie zet de beruchte Amsterdamse Noord-zuidlijn gemakkelijk in de schaduw want al medio 2001, toen de MotoGP de komst van de viertakten bevestigde, kwamen de eerste geruchten naar buiten. Een paar jaar geleden leek het erop dat Honda de V5 in een Fireblade zou hangen maar de Honda VFR1000V5 kwam er uiteindelijk nooit.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Vorig artikel
Volgend artikel

Gerelateerde artikelen