De hele wereld kijkt naar elektrificatie als oplossing om de mobiliteit koolstofvrij te maken. Maar de Japanse motorfietsfabrikanten zijn voorzichtig omdat er nog veel nadelen en problemen moeten worden opgelost.
Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha verkennen ook andere wegen en met name het gebruik van waterstof. De grote vier in de motorindustrie hebben een technologische onderzoeksvereniging opgericht onder de naam HySE, wat staat voor Hydrogen Small mobility & Engine technology, met als doel het gebruik van waterstof in verbrandingsmotoren te versnellen.
Techniek: E-fuels serieuze optie – zonneschijn in je tank
Ook hier is er geen gebrek aan moeilijkheden, want terwijl de overgang van een traditionele brandstof naar een meer milieuvriendelijke, maar nog steeds op fossiele brandstoffen gebaseerde brandstof relatief gemakkelijk is, brengt waterstof formidabele uitdagingen met zich mee. De manier waarop het verbrandt en de ontstekingssnelheid zijn heel anders dan die van benzine, en de kenmerken ervan brengen grote moeilijkheden met zich mee voor het vervoer, vooral op lichte en kwetsbare voertuigen zoals motorfietsen en auto’s in vergelijking met een vrachtwagen. Maar de fabrikanten geloven er in.
Kenji Komatsu, benoemd tot voorzitter van HySE en uitvoerend officier van het centrum voor technisch onderzoek en ontwikkeling van Yamaha Motor Co. Ltd., zei: ‘Wij zijn verheugd de geplande oprichting van de vereniging aan te kondigen. Er zijn veel uitdagingen in de ontwikkeling van waterstofmotoren, maar we hopen fundamenteel onderzoek te bevorderen om ze aan te pakken. Wij doen dit met een gevoel van een missie om het gebruik van interne verbrandingsmotoren, die het resultaat zijn van de langdurige inspanningen van onze voorgangers, te behouden.’
De vier reuzen hebben de taken al verdeeld: Honda beheert de ontwikkeling van de modellen, Suzuki controleert de prestaties en de betrouwbaarheid van de ontwikkelde motoren, Yamaha bestudeert het waterstoftransport en het tanken van de motoren en Kawasaki, dat in het verleden al waterstoftankwagens heeft geproduceerd, zorgt voor de uitrusting die nodig is voor het tanken en voor de brandstoftank.