Honda komt met de nieuwe CRF250L. Voor deze motor is Honda speciaal ‘naar de tekentafels’ gegaan. De leidende gedachte daarbij was het dagelijks leven makkelijker maken en de weekends meer rijplezier bieden. Om dit te bereiken heeft Honda de CRF250L voorzien van een vloeistofgekoelde 249 cm3 eencilindermotor met 23,1 pk. De motor moet zowel bij lage als bij hoge toerentallen goede trekkracht geven.
De motor is gekoppeld aan een nieuwe zesversnellingsbak. Een lambdasonde werkt samen met een secundair luchtinjectiesysteem en een katalysator voor een zo schoon mogelijke uitstoot volgens de Euro III-emissienorm. De brandstoftank heeft een inhoud van 7,7 liter. Honda heeft het frame opnieuw ontworpen. De wielbasis is 1.445 mm lang en de 43 mm upside-down voorvork is extra stijf en heeft een veerweg van 250 mm. Met een doorsnede van 40 mm vangt de schokdemper zelfs de grootste klappen op aldus het persbericht.
Het voorwiel is voorzien van een remschijf met een diameter van 256 mm en een remklauw met twee zuigers. De remschijf achter heeft een diameter van 220 mm en een remklauw met een enkele zuiger. Lichtgewicht aluminium spaakwielen (21 inch aan de voorzijde, 18 inch achter) dragen bij aan het lage rijklaargewicht van 144 kilogram. Honda heeft de CRF250L voorzien van een digitaal instrumentenpaneel met een brandstofmeter, een klok en een dagteller. Het uiterlijk van de CRF250L is duidelijk geïnspireerd op de CRF-R-serie, die in wedstrijden wordt gebruikt.
Ten slotte is de Honda CRF250L uitgerust met een afsluitbare gereedschapsbox onder aan het achterspatbord. De nieuwe Honda staat vanaf juli 2012 bij de dealers, voor prijzen vanaf 4.499 euro.