woensdag 30 oktober 2024

Honda introduceert ’s werelds eerste ‘Intelligent Driver-Assistive Technology’

Als het om veiligheid op de weg gaat, lijkt het wel of er om de week nieuwe technologie op de markt komt. Gisteren onthulde Honda plannen voor ‘Wereldwijd geen dodelijke verkeersslachtoffers waarbij Honda-motorfietsen en -auto’s betrokken zijn in 2050’.

Hoewel het idee van wegen zonder gevaar voor de meesten van ons misschien een beetje vergezocht lijkt, is Honda druk bezig geweest om het probleem op te lossen. En de strategie zal naar verluidt ‘twee belangrijke technologieën’ omvatten, zoals in het persbericht wordt opgemerkt.

Technologie #1: Intelligente Driver-Assistive Technologie

‘De eerste kunstmatige intelligentie (A.I.-gedreven) ‘Intelligent Driver-Assistive Technology’ ter wereld biedt assistentie die is aangepast aan het vermogen en de situatie van elk individu om rijfouten en risico’s te verminderen, en helpt de bestuurder om veilig en gezond te rijden.’

Citaat Honda-persbericht

De opwinding over de nieuwe ‘Intelligent Driver-Assistive Technology’ is blijkbaar te danken aan het feit dat Honda meent te weten hoe we denken als we op het punt staan onszelf in gevaar te brengen. Meer bepaald ‘de factoren achter menselijke fouten door [de] originele, op fMRI*3 gebaseerde studie van het menselijk brein en de analyse van risicogedrag’.

De installatie van ‘Intelligent Driver-Assistive Technology’ betekent dat gebruikers kunnen vertrouwen op de voorspellende gave van de software om ‘rijfouten te veronderstellen op basis van informatie verkregen via een camera die de bestuurder in de gaten houdt en het patroon van de rijhandelingen.’

‘Deze technologie wordt ontwikkeld om elke individuele bestuurder in staat te stellen de rijfouten te beperken en te genieten van mobiliteit zonder enig gevoel van angst.’

Dat is nogal een uitspraak. Het zou betekenen dat dit de eerste technologie in zijn soort is – en daarmee bedoelen we de eerste ter wereld die ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) gebruikt om op dit geavanceerde niveau rijrisico’s te beoordelen, optimaal rijgedrag te peilen en hulp te bieden aan de bestuurder op basis van zijn behoeften.

Uiteraard zullen hierdoor de potentiële gevaren (Honda zegt dat 90% van de verkeersongelukken) die verband houden met menselijke fouten – met inbegrip van de risico’s van woon-werkverkeer bij onvoorzichtigheid, dronkenschap, dagdromen of vermoeidheid – worden geëlimineerd.

De vraag is in hoeverre deze kunstmatige intelligentie zal worden gebruikt om motorrijders te helpen.

Honda is van plan om tussen 2021 en 2025 verder te gaan met de ontwikkeling van deze specifieke technologie, met ‘praktische toepassing in de tweede helft van de jaren 2020’.

Technologie #2: Safe And Sound Network Technology

‘De ‘Safe and Sound Network Technology’ verbindt alle weggebruikers, zowel mensen als mobiliteitsproducten, via telecommunicatie, waardoor het mogelijk wordt om potentiële risico’s te voorspellen en mensen te helpen dergelijke risico’s te vermijden voordat er daadwerkelijk botsingen plaatsvinden.’

2022 Honda CBR1000RR-R Fireblade, Fireblade SP en Fireblade SP 30th Anniversary

Dit is zeker een systeem dat ik geïntegreerd zie worden in het leven op twee wielen.

De ‘Safe and Sound Network Technology’ is veel minder ingrijpend dan de eerste, hoewel we ervan uitgaan dat het soortgelijke ingrediënten gebruikt om ‘de situatie en de omgeving van elke bestuurder en weggebruiker te begrijpen/herkennen’.

‘Via het communicatienetwerk wordt informatie over potentiële risico’s in de verkeersomgeving samengevoegd in de server, en worden risico’s voorspeld aan de hand van de reproductie van de verkeersomgeving in de virtuele ruimte.’

Met andere woorden, Honda creëert een systeem dat alle bestuurders met elkaar verbindt, en selecteert de belangrijkste gegevens om naar dat netwerk te sturen om ervoor te zorgen dat iedereen potentiële risico’s vermijdt.

Gebaseerd op de beschrijving, denk ik aan een airtag-concept en Google Maps op steroïden.

Net als de ‘Intelligent Driver-Assistive Technology’ wil Honda tegen de tweede helft van de jaren 2020alles standaardiseren.

‘Strevend naar het volledig elimineren van mobiliteitsrisico’s voor iedereen die de weg deelt, zal Honda veiligheid en gemoedsrust van elke weggebruiker als een nieuwe waarde bieden,’ stelt Keiji Ohtsu, President en Representative Director van Honda R&D Co, Ltd.

‘Door onze toekomstige veiligheidstechnologieën toe te passen die zo’n nieuwe waarde zullen belichamen, zal Honda toewerken naar de realisatie van ‘nul verkeersdoden’ waarbij Honda-motorfietsen en -auto’s betrokken zijn, wereldwijd tegen 2050.’

‘Voor de realisatie van een botsingsvrije samenleving waarin alle weggebruikers voor elkaar zorgen en de vrijheid van mobiliteit mogelijk wordt, zullen wij onze initiatieven in de hele sector en in de publiek-private sector verder versnellen.’

Wij houden ons oor te luister voor je als er meer updates uit de pijplijn komen. In de tussentijd, blijf uit je doppen kijken en vertrouw nog niet al te zeer op de rijhulpen op je motorfiets…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen