Radartechnologieën zijn steeds gebruikelijker geworden in het touring-segment, met merken zoals BMW en Ducati die gebruikmaken van systemen van Bosch voor functies zoals adaptieve cruisecontrol. Honda kiest ervoor om eigen technologieën te ontwikkelen in plaats van kant-en-klare oplossingen van leveranciers, wat leidt tot unieke functies, maar ook hogere kosten en langere ontwikkelingstijden.
De gepatenteerde systemen combineren Lidar, radar en camera’s, elk met unieke sterkte: radar werkt in alle lichtomstandigheden, Lidar biedt nauwkeurige 3D-beelden en camera’s zijn goed in het herkennen van kleuren en verkeersborden. Deze integratie moet een gedetailleerd beeld van de omgeving creëren en de zwaktes van de afzonderlijke technologieën verminderen.
Een belangrijk aspect van de nieuwe technologie is het dodehoekbewakingssysteem, dat afhankelijk van de snelheid verschillende waarschuwingen geeft. Bij lagere snelheden waarschuwen lampen in de buitenspiegels, terwijl bij hogere snelheden de waarschuwingen naar de spiegels en het dashboard verschuiven.
De sensoren openen de deur naar verschillende rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol, automatische noodremming en rijstrookassistentie. Lidar-technologie is momenteel nog kostbaar, wat betekent dat de Gold Wing waarschijnlijk als eerste model deze systemen zal krijgen.
Hoewel veel van deze functies al in auto’s aanwezig zijn, kan de ontwikkeling voor motoren snel verlopen. Honda’s keuze voor zelfontwikkeling kan de Gold Wing een leidende rol geven op het gebied van rijhulpsystemen, maar het is nog onzeker wanneer deze technologieën breed beschikbaar zullen zijn.