Honda en Yamaha slaan handen ineen voor elektrische scooters in Japan
In een opvallende ontwikkeling hebben Honda en Yamaha aangekondigd dat ze gaan samenwerken bij de productie van elektrische scooters voor de Japanse markt. De nieuwe modellen van Yamaha zullen gebaseerd zijn op de bestaande Honda EM1 e: en Benly e: scooters en gebruik maken van het Honda Mobile Power Pack e: batterij- en oplaad ecosysteem (MPP’s). Deze stap kan verstrekkende gevolgen hebben, omdat het rechtstreeks afhankelijk is van een verwisselbare batterijstandaard tussen merken, in plaats van dat elk merk zijn eigen unieke batterij- en oplaadsysteem heeft.
Kawasaki-patent: elektrische offroad met verwisselbare accu’s
Erkenning van voordelen gedeelde standaard
Hoewel Honda en Yamaha concurrenten zijn, lijken ze tegelijkertijd te erkennen dat het veel aantrekkelijker zou zijn voor toekomstige klanten om een enkel batterijsysteem te hebben dat werkt voor meerdere voertuigen. Dit geldt vooral wanneer het gaat om verwisselbare batterypacks die uit machines kunnen worden gehaald en onafhankelijk op een oplader kunnen worden aangesloten, zoals we al jaren gewend zijn bij andere elektronische apparaten.
Ontwikkelingen in de markt
De ontwikkeling van elektrische motorfietsen met verwisselbare batterijsystemen is al een tijdje gaande, met relatief nieuwe spelers zoals Gogoro en gevestigde merken zoals Kymco Ionex, Honda en Yamaha. Hoewel deze ontwikkeling zorgt voor verschillende batterijstandaarden, zijn initiatieven zoals het Swappable Batteries Motorcycle Consortium in Europa en Gachaco in Japan belangrijke stappen om de integratie van elektrische voertuigen op twee wielen aantrekkelijker te maken.
Gevolgen buiten Japan
Hoewel de samenwerking tussen Honda en Yamaha momenteel alleen gericht is op modellen voor de Japanse markt, is Japan zeker niet het enige land waar vraag is naar elektrische (bezorg)scooters met een lage snelheid. Zowel Honda als Yamaha hebben al eerder elektrische scooters getest in verschillende markten waar al vraag is naar bezorgscooters, zoals steden in Europa en Indonesië. Er is ook discussie geweest over strategieën om elektrische scooters naar India te brengen.
Breder ecosysteem
Honda’s Mobile Power Pack e: is ontworpen met meer in gedachten dan alleen tweewielige elektrische voertuigen. Honda heeft ook samengewerkt met Komatsu voor bouwmachines en de packs zijn in Japan ook in toeristenboten gebruikt. Het ecosysteem is bedoeld om een heleboel dingen van stroom te voorzien, mogelijk zelfs huizen of noodapparatuur.
De deal tussen Honda en Yamaha is een belangrijke stap vooruit voor het concept van verwisselbare batterijen tussen merken. Beide bedrijven zijn betrokken bij consortia in Europa en Japan die werken aan gedeelde batterijsystemen. Met de overeenkomst om elektrische Yamaha scooters te produceren die gebruikmaken van Honda’s MPP’s, betekent dit meer opties voor klanten die gebruik kunnen maken van hetzelfde batterijwissel ecosysteem.
Conclusie
Hoewel wat werkt in Japan niet noodzakelijkerwijs werkt in andere markten, is het hoopgevend om te zien dat samenwerking en concurrentie elkaar niet uitsluiten. Net zoals Philips en Sony in de jaren 80 streden om een standaard voor videosystemen, zetten Honda en Yamaha nu een belangrijke stap naar een gedeelde batterijstandaard voor elektrische scooters. De toekomst zal uitwijzen wat de gevolgen hiervan zullen zijn, zowel in Japan als daarbuiten.