Vorig jaar moesten we het met een concept doen. Nu ging op de EICMA gelukkig het doek van de definitieve versie af. En één ding is meteen duidelijk na de presentatie van de Honda Crosstourer; de aanval is geopend op het BMW GS-succes. Een paar weken geleden kwam Triumph met de Tiger Explorer, nu is het dus aan Honda.
Volgens Honda zit de Crosstourer vooral tussen sportief en allroad in. Sportief vanwege onder andere het VFR1200F-blok (1237cc V4), allroad door bijvoorbeeld de lange veerweg van de voorvering. Met een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel wordt voorgaande extra benadrukt. Natuurlijk ontbreekt Honda’s Dual Clutch Transmission-systeem niet. Althans, als je voor de DCT-versie, kiest. Dankzij diverse updates is dit systeem alweer een stukje verder ontwikkeld.
Je kunt zelf schakelen, door gebruik te maken van twee knoppen aan het stuur, of kiezen voor de automaat. De automaat biedt de keuze tussen een D-stand (rustig rijden) en een S-stand (sportief rijden). De automaat is door een druk op de eerdere genoemde schakelflippers altijd weer uit te schakelen. Bovendien kun je gemakkelijk wisselen tussen drie rijmodus. En dat alles voor ‘slechts’ tien kilogram meer, 275 kilo ten opzicht van 285. En dat is zwaar… Daarnaast zit er standaard traction controle gemonteerd op de nieuwe Crosstourer alsmede een gecombineerde ABS-systeem. Anders nog iets?
Het maximale vermogen ligt op 129,3 pk bij 7750 toeren per minuut. Het maximaal koppel meet 126 Nm. bij 6.500 toeren. Met 21,5 liter benzine aanboord is de kans groot dat zadelpijn eerder zal optreden als een lege tank… De 2012 VFR1200X Crosstourer, zoals Honda de nieuwste telg officieel noemt, wordt gelanceerd in zilver, wit, zwart en natuurlijk rood.
Geheel in BMW-stijl is de lijst met accessoires zo lang dat onze database zou gaan protesteren als wij dat allemaal in deze tekst meenemen. Binnenkort maakt Honda Nederland de verkoopprijs bekend.