De Honda Rebel 500, of CMX zo je wilt, heeft veel succes in Europa. Het model verkoopt goed in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk), terwijl de 250-versie in Japan vooral populair is bij vrouwelijke motorrijders. In feite hebben de twee motoren bijna dezelfde chassis, ondanks het feit dat de 250 een eencilinder is en de 500 een tweecilinder.
Naar aanleiding van de geruchten die in Japan de ronde doen over scrambler-versies die in voorbereiding zijn, heeft een Japanse website – Autoby – renderings gemaakt die een idee geven van hoe deze motoren eruit zouden kunnen zien.
De computerplaatjes zijn uiteraard gebaseerd op het technische raamwerk van de bestaande 250 en 500-cruisers. Vervolgens werd teruggeblikt op Honda’s geschiedenis in dat segment toen scrambler vooral in de USA een trend werden. In feite herinneren de kleuren aan modellen die bekend waren in de jaren zestig. Wat betreft de specifieke constructie van twee scrambler-modellen is het bestaande chassis gewijzigd door de diameter van de velgen te veranderen (18 inch voor en 17 inch achter in plaats van 16 inch voor- en achter) en hebben de banden een klassieker ogend profiel.
De brandstoftank heeft een flauwe horizontale uitsnijding voor de knieën, het zadel is ruim met een kort gedeelte voor de duo dat iets oploopt. Er is een carterbeschermplaat, een prominenter ogende achterbrug en, zoals gebruikelijk, zijn er hoge uitlaten geplaatst: met een dubbele demper in het geval van het 500cc-twin blok.
De eerste Honda CL72 Scrambler dateert van 196. De daaropvolgende Dream CL250 van 1968, met opnieuw een luchtgekoelde tweecilinder maar met 180° krukas, bereikte de meest volwassen styling. De graphics en lichtblauw/witte kleurstelling in de renders verwijzen naar dit model. De grotere Dream CL450 van 1970 was op maat gemaakt voor de Amerikaanse markt. Het model nam het blok met dubbele nokkenas over van de CB450.
Het valt nog te bezien of Honda deze modellen zal presenteren, maar in ieder geval is dit Japanse voorstel interessant.