Vijf jaar heeft Honda er over gedaan om de F van CBR650 te vervangen door een R.
Van F naar R. Daarin schuilt een wereld van verschil. Meer sport dan toer. En dat zie je meteen: de CBR650R lijkt wel een kleine Fireblade. Met dito zithouding. De 650cc vier-in-lijn kan door o.a. hetere nokken 1.000 tpm meer aan en is goed voor 95.2 pk @ 12.000 tpm en 64 Nm @ 8.500 tpm. Boven de 10.000 tpm is het blok zo’n 5% sterker dan het blok in de F. Elektronische hulpmiddelen zijn tractioncontrol en assist/slipperkoppeling.
De R oogt slanker dan de F. Klopt ook, want de CBR650R weegt zes kilo minder. Het totale gewicht bedraagt 207 kg. Dat heeft Honda onder meer op frame, swingarm, benzinetank en voetsteunen bespaard. Sportrijders kunnen vertrouwen op 41 mm Showa Seperate Function Fork. De CBR650R is te koop in de kleuren zwart en rood. Er is ook een 35kW versie voor A2 rijbewijshouders.