De populaire CB650R en CBR650R-modellen krijgen dit jaar een update. Naast een ander uiterlijk en wat andere verfijning hier en daar verrast Honda met een nieuwe, revolutionaire elektronische koppeling genaamd E-Clutch. Wij krijgen onze man aan de lijn net na de eerste testrit.
E-Clutch. Verklaar.
Pieter Ryckaert: Dat is de afkorting voor Electronic Clutch. Zowel de vernieuwde CB als CBR650R zijn vanaf nu enkel verkrijgbaar met die automatische koppeling. Geen automatische versnellingsbak dus, zoals pakweg de DCT, maar enkel de koppeling gaat autonoom te werk.
Hoe dan?
Goeie vraag. Het begint met sensoren die via de ECU alles in de gaten houdt, van gasstand over snelheid. Van de wielen tot het toerental en één of ander slim systeem past daarop de mate waarin de koppeling werkt aan. Dat gaat met twee actuatoren die een hoop tandwielen in gang zetten en aldus de opening van de koppeling.
Techniek Honda E-Clutch: zelf schakelen, automatisch koppelen
En werkt het?
Verbazend goed. Ik ben geen fan van automatisering op motorfietsen, mar de E-Clutchbeschouw ik echt wel als een meerwaarde, zelfs als ervaren rijder. Als beginner nog veel meer uiteraard, want het is een zorg minder. Je moet enkel maken dat je een beetje in een correcte versnelling rijdt en de E-Clutch doet de rest. Schakelen doe je gewoon met je linker voet en moet je wel altijd zelf doen. Het is dus geen automatische versnellingsbak. Je zet de motor bij het starten in z’n één en dient geen koppeling meer te gebruiken om te vertrekken, laat staan de rest van je rit. Schakelen doe je ten allen tijde nog steeds zelf.
Fool proof dus?
Niet helemaal. Een Duitse collega had z’n CBR voor het vertrek van het hotel in z’n één gezet, zoals de ingenieurs hadden gevraagd, maar beschikte over de gasdosering van een dronken olifant of wilde even de motor even in toeren horen gaan. Wat dan ook, de Japanse ingenieurs mochten gezamenlijk een eind opzij springen voor een losgeslagen CBR die ineens drie meter vooruit sprong. Kan je uiteraard het systeem niet kwalijk nemen.
Kan je dan niks meer zelf, qua koppeling?
Jawel, er zit nog een koppelingshendel op. Handig als je moet keren op een parking vol gravel of zo. Kan je het systeem toch even overrulen. Zodra je de koppeling erbij grijpt gaat het systeem in slaapmodus om na een paar seconden het eventueel weer over te nemen. Je kan het systeem ook desgewenst uitschakelen, maar ik zou niet weten waarom. Ik heb het serieus op de proef gesteld en zelfs aan snelheden nauwelijks waarneembaar met het menselijke oog zorgt het systeem bijna altijd voor de juiste koppelingsslip.
Klinkt indrukwekkend.
Is het ook. En je moet de eerste paar kilometers, zeker in stadsverkeer vastberaden de koppeling negeren. Dat gaf in mijn geval ook de rare bijwerking dat ik m’n linkerhand volledig scheen te negeren en bijvoorbeeld ook het knipperlicht telkens vergat uit te zetten. Maar aan het eind van de dag moet je jezelf bijna overtuigen dat je de koppeling nog zelf kan bedienen. En qua schakelen is het ook een plus.
Vertel…
Eens op de kronkelende wegen rond Marseille werkt het als een quickshifter, maar wel de beste die ik ooit heb ervaren. Niks schokken, niks ploffen aan eender welke snelheid, evenmin bij terugschakelen. En met de E-Clutch schakel je sneller dan met de doorsnee quickshifter, waarbij het systeem elke schakelbeurt zo vloeiend mogelijk laat verlopen waarbij niet enkel de ontsteking wordt geregeld aosl op een quickshifter, maar dus ook de manier waarop de koppeling aangrijpt.
Zijn er dan echt geen minpunten?
Ik dacht de levensduur van de koppeling misschien, maar de ingenieurs vertelden me dat die vergelijkbaar is met een normale koppeling. Daarbij zit er wel een verklikkerlichtje op het dashboard mochten de koppelingsplaten teveel gaan slijten omdat het systeem dan minder goed zal werken, maar datt is voor een gewone koppeling net zo. Het is niet dat je sneller de koppeling zal hoeven te vervangen. En het systeem weegt slecht twee kilo extra, dus dat is nauwelijks meer dan een avond stevig aan de gourmet zitten.
En ben je ook sneller met de E-Clutch?
Dat heb ik ook gevraagd. Een geoefend rijder kan nog steeds een snellere sprint trekken met een normale koppeling, of door de E-Clutch te overrulen dus. Maar de doorsnee rijder zal bij het stoplicht sneller wegaccelereren met een de perfectie benaderende hoeveelheid koppelingsslip gestuurd door de E-Clutch.
Verder nog wat te melden?
Dat zowel de CB als de CBR nu een pk of vijf sterker zijn geworden, Euro5+ normen halen en er overal een stuk scherper en meer up to date uitzien. Vooral de CBR650R in het rood vond ik er echt mooier en sportiever uitzien dan ik me sinds lange tijd kan herinneren. Het lijkt alsof er een brug geslagen is tussen de CBR600 F Sport van 2000 en deze. Wat ik opnieuw een positieve evolutie vind.
Dus het is een Rekluse clutch met extra stappen.