Honda’s CBR250RR SP-versie, uitgerust met een nieuwe vork, meer vermogen en quick-shift, duikt op in Indonesië. Kunnen we deze ook in Europa verwachten?
Herinner je je de kleine Honda CBR250RR? Twee jaar geleden werd het gepresenteerd. Gister werd de MY2023 gepresenteerd in Indonesië. Indonesië? Ja, dat is waar het wordt geproduceerd, en dan “belandt” het op de Zuid-Aziatische markten en in Japan. Zou er een SP-versie ontbreken? Absoluut niet. Een versie met hogere prestaties, die we nu gaan bekijken.
Sinterklaas-hint: elektrisch aangedreven Honda CBR1000RR voor kinderen
Esthetisch gezien is de kleine CBR gebaseerd op de Fireblade, met een herziene kuip en tankafdekking. Ook de koplampen zijn veranderd, volledig LED, waarbij de richtingaanwijzers hun plaats hebben gevonden boven de koplampen zelf. De kleuren zijn Black Freedom, Mystic Blue, Bravery Red Black en Tricolor HRC. De aandrijflijn is nog steeds de gebruikelijke tweecilinder-in-lijn met een verdeling in acht kleppen met twee assen en zijwaartse kettingaandrijving. Voor deze versie is het echter herzien. We hebben een nieuwe cilinderkop, andere nokkenassen en een andere ECU.
De cilinderinhoud blijft dus gelijk, namelijk 249,7 cc, maar het vermogen stijgt tot 42 pk bij 13.000 tpm. We hebben het over de CBR250RR SP, want de standaardversie blijft steken op 38,7 pk bij 12.500 tpm. Een slipkoppeling en hulpkoppeling ontbreken niet. Voor de SP hebben we dan quick-shift. Het chassis is interessant, want we hebben een nieuwe Showa SFF-PB omgekeerde vork. Het gewicht van de motor, stopt de naald van de weegschaal op 166 kg (2 meer op de SP versie). De vraag is echter: wanneer zien we deze motor in Europa?