De Honda CB650R, een pracht motor uit de Neo Sport Café-lijn, vervangt de CB650F én vult het gaatje dat bestond tussen de dikke CB1000R (+) en de kleinere CB300R en CB125R.
Met de CB650R heb je te maken met een model uit de serie Neo Sports Café. Dat zie je meteen aan de herkenbare koplamp. Dankzij een nieuw frame en achterbrug is de R vergeleken met de F zes kilo lichter. Rijklaar zet het 202 kilo op de weegschaal. Verder heeft het model een 41 mm dikke Showa SFF-vork, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen en zwevende remschijven.
Krachtiger blok
Het blok kennen we van de F. Door een nieuw in- en uitlaattraject, gewijzigde kleptiming en een hogere compressieverhouding is het boven de 10.000 tpm wel vijf procent sterker. Ook schoof het rode gebied duizend toeren omhoog. De vier-in-lijn is goed voor 95.2 pk @ 12.000 tpm en 64 Nm @ 8500 tpm. Een slipperclutch houdt een bokkende motor binnen de perken. Door het lagere en naar voren geplaatste stuur en de naar achteren geplaatste voetsteunen zit je op de R sportiever dan op de F.